Byggahus.se

Verktyg för att kapa trä när vägg?

1. T
    Medlem Nivå 3
    Måste lägga om golvet i den blivade övre toan och då måste jag såga av golvet, väldigt nära vägg. Undrar vilket verktyg som kan användas? Själv vore det bäst med Feins "konstiga" såg men en sådan har jag inte. Andra förslag?

Har testat cirkelsågen men den ligger för långt borta. Lite rådvill just... Andra förslag?

2. J
    Medlem Nivå 15
    Och det måste alltså vara någonting du redan har? Annars hade jag just föreslagit Multimastern, eller snarare Boschs variant.

3. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
  4. L
    Medlem Nivå 6
    Kjøp deg multimaster, eller Bosch sin PMF 180E. Det blir ikke bra uten en sånn maskin.

Du kommer bare til å bruke en masse unødvendig tid med å prøve å få til dette med noen andre verktyg.

5. T
    Medlem Nivå 3
    Oj, och här stänkte det till! Feinen låter intressant men i Dr Jerkyll's tråd nämndes tigersåg. En sdan har jag! Kanske skulle gör ett försök med den. Börja med min japans urtagssåg som finns på Clas Ohlson. Blir säkert bra men tar tid, lång tid.

Tack för tipsen!

Sågen jag har är den i mitten nedan.

PS. Oops med sökningen... DS

6. J
    Medlem Nivå 15
    Knepigt med tigersågen när man möter bjälkarna, dock.

7. T
    Medlem Nivå 3
    Sant. Såg att Boschen kostar 999:- på Jula, kanske är bra-att-ha verktyg. Känns dock lite omotiverat att köpa den för bara tre golvplankor...

8. B
    Medlem Nivå 2
    Fungerat säkert hjälpligt med en tigersåg och ett långt blad. Men om du har mer renovering att göra i huset och om du tänkt göra större deken av renoveringen själv så måste jag verkligen rekommendera Multimastern (eller boschs billigare variant). Du kommer att bli överaskad hur många gånger du faktiskt har hjälp av en "multimastern".

9. J
    Medlem Nivå 15
    När du väl köpt den kommer du upptäcka att du har nytta av den lite överallt. Tror jag. Borde gå att hitta lite billigare, kolla tråden om denna maskin, finns nog lite tips där.

Edit: Bastuvagnen hann före

10. L
    Medlem Nivå 6
    Beijer har den Bosch til 849, så det er ikke så ille med tanke på hvor fine de er å ha.

Har du motorsåg kan du anvende den, men det blir kanskje litt grovt for det der?

11. T
    Medlem Nivå 3
    Motorsåg har jag, både el och bensin men det känns lite att för stort och och för dålig precision.

Bastuvagnen, renovering är det inte fråga om utan vi stomreste för fyra år sedan och nu har vi äntligen hunnit till övervåningen.... ;-)

Får ta en funderingsvända till på Boschen, trots att 180W låter i mina öron lite väl svagt.

12. F
    Medlem Nivå 3
    Ett långt blad till sticksågen+en vinklad stödkloss.Stämjärn skulle kanske oxå funka.....

13. B
    Medlem Nivå 2
    Om du har gjort en stomresning kommer det kanske inte att uppkomma lika många användningsområden som för en som renoverar. Men å andra sidan så är ju Multimastern från början en slipmaskin, så den kan ju även användas tiull det.

Multimastern är på 250W så jag tror nog att boschens 180W räcker. Man skall komma ihåg att dessa maskiner inte är gjorda för grovjobb, utan skall användas då andra verktyg inte fungerar eller då man vill ha precision. (Dvs exakt till det du skall göra..;-).

14. T
    Medlem Nivå 3
    En sådan slipmaskin, hörnslip har jag redan. Tror att jag använt den mindre än tre gånger på 5 år... Får se vad det blir, helgen är fullbokad av annat så det blir till veckan tidigast jag hinner med.

15. L
    Medlem Nivå 6
    En multimaster letter mange oppgaver man også kan gjøre med andre maskiner, f.eks liste tilpassning på lister som sitter fastpikret osv. Det er en tryllekunstner maskin du ikke vil leve uten når du først ser hva den kan.