Byggahus.se

Verktyg för att helt runda av änden på 27mm rundstav?

  1. S
    Medlem · Värmland · 112 inlägg

    studiomannen

    Medlem
    Ja, som rubriken anger. Finns det ett verktyg till t.ex borrmaskinen för att runda ändarna på 27mm rundstav så änden blir helt rund, alltså ett halvt klot? Var hittar jag ett i så fall?

    Mvh
    Studiomannen
     
  2. M
    Husägare · Östergötland · 2 315 inlägg

    Micro

    Husägare
    En vanlig plattfil och tålamod fungerar ganska bra , en träsvarv att svarva änden med går ännu fortare men tyvärr finns det nog inget universal verktyg till borrmaskinen som fixar detta jättelätt.
    Du kan ju köpa slippapper och gummitrissa till borrmaskinen men det är nog ganska omständigt att få det perfekt.
     
  3. S
    Medlem · Värmland · 112 inlägg

    studiomannen

    Medlem
    Tack för svaret Micro.

    Jo, fila går ju men inte när man ska göra ett hundratal. Skulle gärna betala en del för ett sånt verktyg. Svarva tar också för lång tid tyvärr. Tänker mig Som en omvänd hålgradare typ.

    Hmmm, hur löser jag detta?
     
  4. S
    Allvetare · Halland · 2 141 inlägg

    sblixten

    Allvetare
    I så fall hade jag nog försökt få fatt i någon som kan tillverka ett verktyg för detta.
    http://www.tooltrust.se skall göra frässtål på beställning enligt en tråd jag läst här.
    Kanske de har någon idé.
     
  5. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 349 inlägg

    tensiden

    Husägare
    Borde det inte gå om du bygger en jigg och använder något liknande denna http://www.jula.se/catalog/verktyg-...iner/frasmaskiner/frasstal/profilfras-186224/ fast den är för 38mm så du får leta upp en mindre.

    Tänker mig att du monterar frässtålet i lämplig maskin som är fast monterad och sedan har en jigg där du för in rundstaven i ett hål fram till stålet, därefter vrider rundstaven för att arbeta dig runt. Om du förstår min tanke? Har en bild i huvudet, men den är inte lätt att omsätta i ord (eller paintskiss för den delen).
     
  6. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 324 inlägg

    Mazen

    Inredare
  7. S
    Medlem · Värmland · 112 inlägg

    studiomannen

    Medlem
    Ja, det var ju en annan variant, bra tips. Tror nog inte det funkar i mitt fall men en bra idé. Tack! :)
     
  8. S
    Medlem · Värmland · 112 inlägg

    studiomannen

    Medlem
    Tror jag är med på hur du menar, hade inte tänkt att man kan bygga en jigg där man snurrar rundstaven stadigt. Det kanske får bli en sådan lösning, ska titta vidare på, Tack!
     
  9. S
    Medlem · Värmland · 112 inlägg

    studiomannen

    Medlem
    ToolTrust svarade f.ö. att de inte specialtillverkar stål längre och har inget liknande.
     
  10. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 349 inlägg

    tensiden

    Husägare
    Ritade en bild, men vet inte om det gör saken rättvisa. Går ju att göra på olika sätt. Men tänker två bitar plyfa eller något som man gör ett hål där rundstaven precis går in. Bitarna sätter man med distans så att staven inte svajar runt. Frässtålet sätter man sedan strax framför främre biten så att den tar av på staven efter behov. Sen borde det bara vara att köra igång borren eller vad man har, stoppa in rundstaven och mata den fram till stålet och snurra tills man har sin avrundning. Ut och in med nästa stav.

    Det kluriga blir väl att fästa jiggen ordentligt mot vad man nu fäster frässtålet i. Pelarborr vore ju fint kanske.
     
  11. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 3 974 inlägg

    Ola C

    Youtubesnickare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.