Byggahus.se

Verktyg för att demontera denna bult?

1. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 577 inlägg

joflopp

Medlem
    Jag funderar på hur jag ska gå tillväga för att få bort muttern som låser kvar svänghjulet som ses på bilden. Behöver få bort svänghjulet för att komma åt en oljepump som sitter precis bakom.

Själva muttern är ca 45 mm, men problemet är den stång som sticker ut och de tappar som sitter i vinkel på denna. Tapparna verkar inte sticka ut utanför muttern men vad hjälper det när det inte går att få tag i så långa hylsor? Eftersom skräpet sitter innanför svänghjulets yttersida kan jag inte komma åt med exempelvis en rejäl ringnyckel eller skiftnyckel.

Är det någon som har demonterat något liknande?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20130103_160804.jpg

• Laddar…
  2. M
    Medlem · Jönköping · 712 inlägg

Mellanbarn

Medlem
    Det framgår inte riktigt av bilden hur djupt nedanför kanten på svänghjulet som muttern sitter. Ringnycklar brukar ju vara vinklade och jag har sett div varianter där man själv vinklat lite extra med svetsen.
    Hur lång hylsa behöver du? 95mm hittas enkelt men då går väl en del bort för fyrkantsfästet.

Min första tanke var vinkelslip,:wow: men du kanske tänker återmontera? Frågan blir då om man kan kapa stången och tappen med vinkelkapen eller har dom någon betydelse för funktionen?

3. C
    Medlem · Stockholm · 5 263 inlägg

corre

Medlem
    pinbulten borde du kunna slå loss med en kopparsmocka.
    Bulten skulle kunna vara tum, isf 1 3/4" stor.

http://mdmetric.com/tech/cvtcht.htm

Nu får du visa resten av motorn med ;)
    Tändkula?

• Laddar…
  4. joflopp

joflopp

Medlem
    Skulle tippa att det rör sig om runt 5-7 cm som skiljer mellan svänghjulets yttersida och insidans botten. Visserligen är det en reservdelsmotor, men jag undviker helst vinkelslipen in i det sista. :) På min andra motor finns det ingen stång med tappar, utan där kan man komma åt muttern med en hylsa.

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte vad stången med tapparna har för funktion, men gissar att stången är en förlängning av vevaxeln och inte en egen del?

Var hittar man långa hylsor i 46 mm?

5. C

corre

Medlem
    Det är inte så att en manuell startvev greppar i dessa tappar?

6. C

corre

Medlem
    Biltema och Jula har 41 och 46 i sortimentet.

7. joflopp

joflopp

Medlem
    Tändkulemotor står på önskelistan men det får bli lite längre fram. Snart är det ju dags för båtmässan och den sedvanliga förevisningen av tändkulemotor och gamla träbåtar i veteranhallen. Tyvärr är det inte längre den gamle maskinisten som förevisar motorn, utan en yngre förmåga som förra året hade lite problem att hantera spisen.

Att se en erfaren maskinist hantera en tändkulemotor och få den att vända är en ren fröjd. :)

Mitt svänghjul sitter dock på en norsk tvåcylindrig bensinmotor från Marna. Under 70-talet satt det dock en Volvo Penta-skylt på den, men jag tror att all tillverkning skedde i Norge. Två cylindrar på en halvliter vardera och en effekt på hiskeliga 15 morgontrötta kusar ger en toppfart av cirka sex knop. Om motorn kommer in i snipan igen vill säga.

• Laddar…
  8. joflopp

joflopp

Medlem
    Edit: Insåg nu att det helt enkelt är startvevsinsatsen som sitter monterad på reservdelsmotorn. Ibland behöver man bara lite extra hjälp att tänka. :)
    På bilden över originalverktygsuppsatsen ser man den som lös del - nr 20.
    7014.jpg

Redigerat 8 jan 2013 13:24
  9. joflopp

joflopp

Medlem
    Kort 46 hylsa i 3/4" har jag hittat på Biltema, men inte långa i samma storlek.

10. C

corre

Medlem
    Slagnyckel kanske?
    [TABLE]
    [TR]
    [TD="class: tbl1Item, bgcolor: #CCCCCC"]VT-65707 @Swedol[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]

Alt en ringnyckel eller U-nyckel och böja till skaftet så den passar.

11. joflopp

joflopp

Medlem
    Slagnyckel är nog ingen dum idé. Ska kika ikväll om det går att få loss medbringaren (startvevsinsatsen) utan för mycket övervåld. Med den ur vägen borde jag komma åt med min 46-hylsa.

12. M
    Medlem · 83 inlägg

makervall

Medlem
    Går det inte att skruva ur del 20 ur vevaxeln? Om man skruvar den i motsatt riktning till hur den ska dras vid start?
    Säkert inte helt enkelt efter alla år, men på andra bilden ser den ut att vara gängad.

/magnus

13. Elkludde
    Medlem · Halland · 2 256 inlägg

Elkludde

Medlem
    Är muttern vänstergängad ? vet inte vad som gäller svänghjul ,men när det gäller sågklingor o dyl lossar man alltid
    med rotationsriktningen

14. joflopp

joflopp

Medlem
    Medbringaren (del 20) borde gå att få loss. Insåg inte, i början av tråden att det var en egen del innan Corre fick mig på rätt spår. Ska se om jag får tid för lite mek ikväll.

15. joflopp

joflopp

Medlem

Sv: Verktyg för att demontera denna bult?

Med en gammal hederlig rörtång, modell Bahco 94, var det enkelt att få loss medbringaren. Nu återstår bara resten av motorrenoveringen. :)

1357670522857.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.