Verktyg du inte visste fanns, men som du behöver

22k läst  87 svar

1. T
    Medlem Nivå 10
    Tänkte starta en tråd där folk kan presentera udda verktyg som de flesta inte känner till, men som är extremt användbara när man har dem.

Mitt första bidrag:

Den här lilla grejen: https://www.jula.se/catalog/verktyg...iner/vinkelslipar/tillbehor/lasmutter-050074/

Att byta skiva på vinkelslip kräver verktyg, man slinter, i bästa fall slår man fingrarna, i sämsta fall klämmer man dem mellan verktygen. Saker slits, så det blir bara värre och värre.

Well, med den där lilla plutten så gör man det på 10 sekunder, helt utan verktyg. Extremt prisvärd, nu finns det inte längre någon ursäkt för att slipa med kapskivan bara för att "orkar inte byta...", och man behöver inte flera maskiner om man ofta använder olika skivor/flapdisks.

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    • Laddar…
  3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    @Immobil dedär borren har 1/5 i betyg tanken är god men de cocraft jag köpte var limmade i sexkantsfästet och lossnade när man borrade.

• Laddar…
  4. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Det har inte mina gjort. Då har jag kanske haft tur och fått riktiga borr. ;-)

5. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 16
    :surprised::cry:

6. T
    Medlem Nivå 10
    "Behöver inte" innebär inte "inte köpa". Man kan köpa för att man vill ha dem också...

7. nimhed
    Medlem Nivå 11
    • Laddar…
  8. C
    Medlem Nivå 5
    Drar man skivorna med handkraft brukar det inte va några problem att få lös de med handkraft vid skivbyte mellan kap och slip. Tror ärligt talat inte att jag äger en haknyckel till vinkelslipen.

9. F
    Medlem Nivå 4
    http://www.swedol.se/kabelskyffel-6ks-karlstad-redskap.html

Lätt det mest använda grävverktyget i vår trädgård. Slår alla spadar på fingrarna när det gäller att ta sig ner bland sten, brytkraft, ta sig under rötter, lägga ned vatten eller kabel utan att förstöra gräsmattan och ryggen, gräva planteringsgropar i tung jord, lasta av en släpkärra om man är lite mindre i växten etc etc.

10. K_arlstrom
    Verktygstokig Nivå 7
    Går inte att se en sån här tråd utan att ta upp det här magiska verktyget!
    JAG BEHÖVER EN, för... saker... Ge mig den, helst igår :D

(för de som inte tittar på videon, laser komplett med utsug för att ta bort rost, färg osv)

11. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Mitt bidrag till den här tråden är "en vass kniv", det är långt ifrån alla som känner till att det finns och hur bra det är...

12. K_arlstrom
    Verktygstokig Nivå 7
    Kniv..? Du menar den där osymetriska spaden / skrapan / petmanicken / skrumejseln / kapsylöppnaren / kilen / bräckjärnet som allting hänger med i arbetsbyxan? :thinking:

13. Ola C
    Medlem · Nivå 21
    We have a winner! Fan vad fräck,... 500.000$ är ju ganska överkomligt. Gruppköp!:)

14. K_arlstrom
    Verktygstokig Nivå 7
    Ja visst är det lockande!
    Nog för att jag kan tänka mig ett "DIY" laser-system med en källa för alla användningsområden, lite som att ha samma batteri till många olika maskiner! Finns mycket fränt som går att göra med en laser.

15. H
    Medlem · Nivå 16
    Som fortsättning på mexitegels bidrag vill jag lägga till en välbalanserad och korrekt slipad snickaryxa. Den löser många problem snabbt och effektivt. Alla sorters fasningar och infällningar och anpassningar går som en dans....... och så visade den sig vara effektiv för att hålla en kleptomanisk chef borta ur min verktygback:cool:

Ett annat favoritverktyg som många glömmer bort är en gammal traktor. Utrustad med lämpliga redskap klarar den av väldigt mycket både lyft- och transportarbeten som skulle kosta antingen stora pengar eller många veckors hårt slit om man inte har någon traktor.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: