Byggahus.se

Verkliga kostnader för bygglov, är detta rimligt?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Jag uppfattar det som onödig byråkrati - jag tror inte att det ger så mycket värde. Och eftersom kommunen kan sätta dom taxor dom vill så blir det inte något kostnadstryck.

2. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Ser ut som ni har glömt byggfelsförsäkringen.... den måste man ju ha.
    Men om man bygger själv så kan man inte utnyttja den men man måste ha den... så 12kkr i sjönn
    Jag vet inte hur dom tänker... Kan nån förklara??

3. M
    Medlem Nivå 4
    Ja, dom kan på ett enkelt och lagligt sätt pressa dig på pengar. När maffian gör detta kallas det för utpressning eller beskyddaravgift, när en kommun (eller staten) gör det kallas det skatt eller avgift.

"Om det inte passar kan du alltid flytta". (y)

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är lagstiftarna (=riksdagen) som är lättlurade och inkompetenta och har blivit grundlurade av byggindustrin.
    Titta själv efter vad riksdagsledamoterna har för kompetens.
    Det är förskollärare, arbetsförmedlare, socionomer, undersköterskor osv så långt ögat når.
    Inget ont om dem på rätt plats, med bygglagstiftning begriper de inte.
    Det är mycket glest mellan Ingenjörer och vetenskapare.

Vad de tänker med? Det bör inte nämnas på ett städat forum som Bygga Hus!

5. mariatherese
    Medlem Nivå 8
    Skall man räkna ihop alla administrativa avgifter i en husbudget så blir det ganska mycket pengar. Dvs pengar som inte ger ett större, bättre eller snabbare färdigt hus.

Det är många som lever på att någon annan gör något i detta avlånga land.

6. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Ponera att min lön är 30kkr då betalar arbetsgivaren ca 10kkr i arbetsgivar avgift.. dvs. tot ca 40kkr
    nu får jag betala skatt ca 10kkr kvar 20kkr nu tänker jag köpa nått för pengarna då går 25% i moms dvs. 5kkr kvar från 40 blev 15kkr. O lyckas dom inte ta allt i skatt så blir det avgifter för resten...:(

"Får inte jag så skall heller inte du ha" Detta verkar vara dom folkvaldas paroll...:thumbdown:

7. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Det är inte längre lag på byggfelsförsäkring när man bygger i egen regi, dock är det upp till din kommun att avgöra om du behöver den eller inte.

8. S
    Medlem · Nivå 6
    Huddinge kommun ska ha 11.000 kr i bygglovsavgift för uppförande av en mur oavsett höjd och längd. Sanslöst! Nacka kommun tar 2700 kr och har dessutom bygglovsbefriat under höjden 50 cm. Dessa godtyckliga regler och avgifter är verkligen provocerande.

• Laddar…
  9. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Avgifterna ska vara självfinansierade, dvs kommunen ska varken gå minus eller plus. Detta för att inte belasta andra komkommuninnevånare.

10. S
    Medlem · Nivå 6
    Det är mycket möjligt men omöjligt för en simpel skattebetalare att avgöra när diskrepansen mellan olika kommuner är så stor.