Ska flytta från min bostadsrätt och kontaktade därför Verisure för att säga upp larmet. Blev då informerad av Verisure om att enligt jordabalken så är larminstallationen att se som en fast installation och därmed en del av egendomen. Dvs jag fick inte montera ner larmet eller ta med mig det till nästa bostad. Det skulle lämnas där och han ville ha uppgifterna till tillträdande boende.

Vad jag vet är ett trådlöst larm aldrig att betrakta som fast egendom. Är de så fula att de drar till med detta endast för att få nya kunder??
  • Verisure-system är normalt:
    • Trådlösa (kommunicerar via radio/4G)
    • Självförsörjande på batteri
    • Monterade med dubbelhäftande tejp eller enklare skruvfästen
    • Lätta att demontera utan åverkan
  • De är inte fysiskt integrerade i byggnaden (inga eldragningar eller infällda komponenter).
Därför uppfyller de inte kraven i 2 kap. 2 § jordabalken på att vara:

“…tillfört för stadigvarande bruk och av den beskaffenhet att det tillförts byggnaden och är ägnat att varaktigt tjäna denna.”

• Arg
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
En bostadsrätt är lös egendom, de kör en fuling.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Fullt möjligt den betrakas som fast installation, typ som parabol som varit uppe många gånger. Däremot har dom ju ingen som helst rätt att debitera nån ny ägare nåt.
Dom är lika fula som parkeringsbolag, lyckas du säga upp det kommer dom ändå aldrig skicka nån som hämtar de gamla grejerna.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Jordabalken gäller inte bostadsrätter.

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Dom gör en fuling och försöker knyta den nya ägaren till sig direkt…….
Hände mig när jag köpte….. väldigt tjatande om att skriva på avtalet men väldigt lite info om vad och till vilken kostnad 🤬
Slutade med att nån från verisure åkte hit och skrapade bort alla deras klistermärken från fönstren?

• Älska
kisumisu
  • Laddar…
Riktigt fula tycker jag. Gränsen för vad som är seriöst passerades där, ska säga upp båda mina larm hos dem.

• Gilla
  • Älska
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Jobbade som Tekniker på securitas direct under 2006 och framåt, det är samma organisation som Verisure och anledningen till att jag slutade var just hur kunderna behandlades.

Vet inte om dom har kvar den 2 åriga uppsägningstiden men det var något som dom körde med hårt på min tid, det stod med riktigt liten text baksidan av säljkontraktet som förövrigt fungerade som mall för uträkning för slutpris. Vanligtvis blev kunderna tvungna att köpa ut abonnemanget vid flytt eftersom uppsägningstiden var 2 år och dom aldrig informerades om detta. Men detta var bara toppen av isberget, jag kommer ihåg en fiskebutik där jag skulle koppla om ett befintligt larm till securitas direct. Ägaren var riktigt otrevligt och jag förstod inte riktigt varför, men efter lite småprat visade det sig att han nyligen hade köpt larmet som jag var i färd med att konvertera till Securitas direct. Det hade då varit en säljare där från securitas direct och försökt sälja larm till honom men han hade så klart avböjt eftersom han redan hade ett larm installerat. Efter några veckor så kom larmkrav från länsförsäkringar om att larmet var tvunget att uppfylla minst larmklass 1 (på en fiskebutik?) och dom tipsade honom om att securitas direct var certifierade för detta och att det inte skulle vara några problem om han valde dem. Varpå han blev tvungen att köpa in en helt ny larminstallation. Jag satte dock i halsen när jag upptäckte att säljaren av detta larm var en deltids säljare på securitas direct som dessutom jobbade på länsförsäkringar.

Det bör dock nämnas att securitas direct och securitas är helt olika larmcentraler (securitas är okej även om dom är dumma i huvudet enligt min mening), på min tid hyrde securitas direct namnet av securitas. Securitas model på den tiden var att ta betalt för varje utryckning, det securitas direct gjorde var att erbjuda fria utryckningar genom att ta en högre månadskostand samt upprätta ett extra steg med verifiering innan väktare skickades ut. Så beroende på hur många kontaktpersoner man uppgett så började dom ringa dessa uppifrån och ned för att hitta någon anledning att inte skicka väktare och betala securitas. Det är en extremt smutsig bransch att a jobba i och speciellt verisure samt securitas direct.

• Gilla
  • Wow
ironhead79 och 3 till
  • Laddar…
B blancpain skrev:
Ska flytta från min bostadsrätt och kontaktade därför Verisure för att säga upp larmet. Blev då informerad av Verisure om att enligt jordabalken så är larminstallationen att se som en fast installation och därmed en del av egendomen. Dvs jag fick inte montera ner larmet eller ta med mig det till nästa bostad. Det skulle lämnas där och han ville ha uppgifterna till tillträdande boende.
Så länge som man är tydlig med att "xxx" inte ingår i försäljningen så kan man ta med sig "vad som helst" som normalt ingår i fast egendom.

På samma sätt kan man avtala om att "yyy" som normalt inte ingår ska ingå.

När mina föräldrar sålde huset för ca 25 år sedan var vi tydliga med att min parabol+mottage samt min mikrovågsugn inte ingick i husköpet.

När jag sålde bostadsrätten för ca 18 år sedan var jag tydliga med att parabol+mottage samt mikrovågsugn inte ingick i köpet.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/kopa-bostad-guide/kopasalja-lagenhetbostadsratt-vad-ingar-i-kopet

https://www.maklarringen.se/upptack...ekonomi/vad-ingar-i-kopet-fast-vs-los-egendom

https://lawline.se/answers/ska-larm-inga-vid-kop-av-fastighet

https://www.familjensjurist.se/frag.../vad-ingar-vid-forsaljning-av-en-bostadsratt/

https://mäklare.se/fast-och-l%C3%B6s-egendom

• Gilla
  • Älska
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Ringde Verisure igen i måndags, fick prata med deras flyttavdelning och förklarade igen jag sålt min lägenhet i en BRF och att tillträdande köpare inte ville ha kvar larmet.

Handläggaren började återigen babbla om jordabalken jag sa den inte gäller BRF och att jag själv tänkte plocka ner grejerna. Han bad mig vänta och pratade med en chef/kollega och återkom sen och sa att han nu fått godkänt för det, dvs jag kan plocka ner larmet själv och får göra vad jag vill med det efteråt…

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
C
Vilka spån... 🤬

• Gilla
  • Älska
kisumisu och 7 till
  • Laddar…
B blancpain skrev:
Ringde Verisure igen i måndags, fick prata med deras flyttavdelning och förklarade igen jag sålt min lägenhet i en BRF och att tillträdande köpare inte ville ha kvar larmet.

Handläggaren började återigen babbla om jordabalken jag sa den inte gäller BRF och att jag själv tänkte plocka ner grejerna. Han bad mig vänta och pratade med en chef/kollega och återkom sen och sa att han nu fått godkänt för det, dvs jag kan plocka ner larmet själv och får göra vad jag vill med det efteråt…
Ta detta skriftligt on du kan!

Jag startade ett larmföretag 2015, där vi bytte ut securitas direct larm flyttade dem till securitas... det fanns då någon klausul i deras avtal som gjorde att dom kunde ta betalt för en NY installation om larmet påverkats av någon annan än deras egna personal... dvs alla kunderna åkte på en räkning ifrån securitas direct för emellan 10-20 tusen kronor

troligtvis gäller detta endast företagskunder men jag hade haft samma förhållbingssätt till verisure och securitas direct som en arg huggorm

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Så jäkla ful och rutten bransch. Har säkra larm och det första som händer när vi flyttar in för ett år sedan var "vi måste byta centralen a 16000 kr, eftersom 2G släcks". Det på en installation köpt för 35tkr ca 2018.

• Wow
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
slothy slothy skrev:
Så jäkla ful och rutten bransch. Har säkra larm och det första som händer när vi flyttar in för ett år sedan var "vi måste byta centralen a 16000 kr, eftersom 2G släcks". Det på en installation köpt för 35tkr ca 2018.
Normalt sett sitter inte gsm uppringaren på självaste huvudkortet... lite beroende på vad du har för larm...

kanske inte bör fråga något så känsligt på ett offentligt forum så jag radar upp alternativen istället

trådade larm
teletec
galaxy
bewator

Dessa har normalt sett bara intern teleuppringare... och man kopplar in extern gsm... och hade du ett sådant har du troligtvis blivit lurad

fullt trådlösa larm brukar ha alla komponenter på kortet, men dessa kostar inte 35k.. om man inte bygger mega anläggningar varpå månadskostnaden brukar bli löjligt hög

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
slothy slothy skrev:
Min erfarenhet säger mig att du nog hade kunnat prutat bort nästan allt det, att larmet inte längre fungerar som avsett är säkerligen skäl att kunna säga upp utan bindningstid.. så för någon annan i liknande situation rekommenderar jag att säga att de då får avsluta abonnemanget eller fixa fungerande hårdvara på deras bekostnad.

Jag har haft Verisure i snart åtta år, de har försökt höja priset ett par gånger, men tror vi ligger på ungefär halva listpriset efter att ha klagat. Hae installerat extra rökdetektorer, fick halva priset på dem efter att ha påpekat att de ibland tidigare haft det erbjudandet osv

De tjänar grymma pengar på de löpande månadsavgifterna är min tolkning, och de kan vara extremt tillmötesgående för att behålla en betalande kund. Efter typ ett år lär installationen vara betald och alla pengar in blir i princip ren vinst

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K KenNo skrev:
Normalt sett sitter inte gsm uppringaren på självaste huvudkortet... lite beroende på vad du har för larm...

kanske inte bör fråga något så känsligt på ett offentligt forum så jag radar upp alternativen istället

trådade larm
teletec
galaxy
bewator

Dessa har normalt sett bara intern teleuppringare... och man kopplar in extern gsm... och hade du ett sådant har du troligtvis blivit lurad

fullt trådlösa larm brukar ha alla komponenter på kortet, men dessa kostar inte 35k.. om man inte bygger mega anläggningar varpå månadskostnaden brukar bli löjligt hög
Ingen fara, har löst larm på annat vis, som jag håller för mig själv, så jag berättar gärna. Det är en Visonic. De har till och med köpt till "IP-enhet" men den ska tydligen inte klara sig på bara det, utan Säkra larm vill att man byter hela enheten á massa pengar. Den var gammal redan vid installation, vilket förargar mig ännu mer.

Jag fick reda på allt det här när jag ville driftsätta larmet och de behövde skicka över en tekniker för larmskola. Dessutom, centralenheten var installerad på ej godkänd plats (kan komma åt den utan att trigga larm), en kamera sitter så den tittar till 25% i taket, och kvaliteten på kamerabilderna är at best VGA. Teknikern sa "se det som en kapitalvara, som en TV". När jag inte omedelbart tackade ja till nyinstallation så skulle en nånting nånting ringa upp, dvs en säljare som skulle övertala mig. Well, eff you.

Alla därifrån gjorde sitt bästa för att svänga sig med jargong och termer, antagligen för att bläddra bort mig och ge intrycket att "oj vad svårt, tur att jag har dem som är så kompetenta".

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.