Byggahus.se

Veranda räcke. Armeringsjärn.

1. Teacer
    Sommarstugenovis · Stockholm · 186 inlägg

Teacer

Sommarstugenovis
    Hej.
    Snart är nya verandan klar. Vi funderar på att sätta armeringsjärn mellan eller bakom stolparna. Liggande. 2 eller 3 rader.
    Kan man rostskydda järnet? Hammarlack var en variant. Men frugan vill att rosten ska synas.
    Linolja? Nåt annat rostskydd?

Nån som har en idé?

En annan variant är ju galvade rör. Typ som Grythyttan-stolen som syns på bilden.
    /T

2. B
    Medlem · Offerdal · 239 inlägg

bryggstun

Medlem
    Om rosten ska synas så behandla inte järnen alls. Dom kommer inte att rosta bort på mååååånga år.

Jag har inga bra erfarenheter av hammarlack

Om ni vill ha en trevligare yta på järnen så kanske nånn slags klarlack?

3. Teacer

Teacer

Sommarstugenovis
    Tack för svar. Jag har mest inbillat mig att det ska droppa rostvatten och missfärga min fina kärnvirkestrall. Sett framför mig att det ligger en rödbrun sträng under. Eller längs med stolpen.
    Kanske inte blir så?

4. B
    Medlem · Offerdal · 239 inlägg

bryggstun

Medlem
    Det finns klara lacker för stallmiljö men jag vet egenligen inte mycket om sånt.
    Antar att du även vill att man ska kunna ta i järnen utan att händer och kläder blir rost bruna..

Kan bli problem om man målar/lackar direkt på rosten och den skulle ju synas så den går ju inte att slipa/blästra bort.
    Rostomvandlare eller vad det kallas så att rosten blir fast kanske funkar? Och sedan lack eller nått på det?

5. Teacer

Teacer

Sommarstugenovis
    Ja. Man kommer ju alltid komma åt med byxa osv. Kanske får släppa det. Ska titta på rostfri vajer också. Inte lätt detta.

6. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 1 982 inlägg

Workingclasshero

Medlem
    Stående utanför så att det inte går att klättra, (du får inte ens ha liggande om altanen är hög) och som sagt utanför så rostvattnet inte hamnar på den fina trallen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.