I
Hej,

Vi har följande ventiler med filter på entréplan :

Rökdetektor på en vit takyta nära hörn, synbar spår av tidigare målning eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att i 3 rum så kan vi inte ha sängen på annat vis än att man hamnar precis nedanför vilket innebär att det drar kallt i ansiktet.

Första snabba lösningen blev att tejpa den ena sidan men det är såklart ingen bra lösning i längden.

Det optimala här hade varit någon form av plast krage och det går kanske att tillverka något på egen hand om om det finns någon hyfsat "färdig" lösning så är det intressant.

Förslag?

Kan man inte bara stänga den genom att vrida på den?

I
ricebridge ricebridge skrev:
Kan man inte bara stänga den genom att vrida på den?
Absolut, det blir dock inte mycket till ventilation i rummet då. Min uppfattning är att ventilationen är bra, problemet är bara att ventile eller sängen är placerade på fel plats, i detta fallet går det inte att flytta något av det så då tänker jag att det är bättre att modifiera frånluftsventilen. Kanske får nöja sig med att öppna den något mer och sen tejpa förr den sida som går ner på sängen.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hej,

Vi har följande ventiler med filter på entréplan :

[bild]

Problemet är att i 3 rum så kan vi inte ha sängen på annat vis än att man hamnar precis nedanför vilket innebär att det drar kallt i ansiktet.

Första snabba lösningen blev att tejpa den ena sidan men det är såklart ingen bra lösning i längden.

Det optimala här hade varit någon form av plast krage och det går kanske att tillverka något på egen hand om om det finns någon hyfsat "färdig" lösning så är det intressant.

Förslag?
Upp och skruva på utblåset, kolla om du ser någon märkning/leverantör.

Exempel på riktbar
"VST som har reglerbar inställning av luftflödet kommer i utförande med en luftriktare vilken kan rikta luften över en sektor på cirka 180°.
https://www.ahlsell.se/products/ventilation-3/don/tilluftsdon/tilluftsdon---smadon/6620301/#

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Kanske får nöja sig med att öppna den något mer och sen tejpa förr den sida som går ner på sängen.
Ja, det är väl enklast. Men behövs så mycket ventilation i sovrummet då?

Prova med att peta in en trasa/plastpåse i nederdelen på ventilen, då kan det bara blåsa upp mot taket. igen patentare precis, men någon stans måste det börjas. Senare kanske klippa till en kartongbit och spänna fast med talriken.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
P paralun skrev:
Upp och skruva på utblåset, kolla om du ser någon märkning/leverantör.

Exempel på riktbar
"VST som har reglerbar inställning av luftflödet kommer i utförande med en luftriktare vilken kan rikta luften över en sektor på cirka 180°.
[länk]
Har inte hittat något fabrikat, detta sattes ju in 1970 och har för mig jag sökt tidigare på reservdelar och inte lyckats hitta något.

I Ironside skrev:
Har inte hittat något fabrikat, detta sattes ju in 1970 och har för mig jag sökt tidigare på reservdelar och inte lyckats hitta något.
Ok, det är ju enkelt att göra en enkel-billig lösning som föreslagits eller byta till ett riktbart tilluftsdon.

Sen har det sina risker att ändra ventilationsflöden om man inte kollar helheten dvs kolla mha luftflödesmätare samt differenstryck huset mot ute.

Bommade arr fråga, justerar do sig själva eller är fasta. Fasta så ska det gå att gänga in locket.

I
Som sagt, inga problem att justera dessa ventiler, man kan i princip stänga dem helt men det vill vi såklart inte. Dels vill vi ha god ventilation, dels så finns det lite radon i huset och då är ventilation extra viktigt.

Man jag tror att jag kommer testa med någon enklare lösning till början, typ trycka in något eller sätta tejp i den riktning som problemet finns.

Varför inta bara byta ut de mot nya väggventiler?

• Väggventil på en webbsida, vit, modern design, installationstillbehör, ventilation, inomhus luftkvalitet.
    Skapa konto
S
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, det är väl enklast. Men behövs så mycket ventilation i sovrummet då?
Skojar du med honom eller? :D

E egge80 skrev:
Varför inta bara byta ut de mot nya väggventiler?
Sådana satte jag in i mitt hus och fungerar kanon. Luften går upp mot taket sen sprids det neråt och blir ej kallras

I Ironside skrev:
Du behöver inte ha samma märke på den nya innedelen. Det är ingen reservdel och det är ju inget fel på den, bara inte lämpligt för ett sovrum. Finns en massa modeller som är riktbara på olika sätt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I
Såhär blev den tillfälliga lösningen, men ja, det är kanske inte dumt att byta innerdel mot något annat passande :

En vit brandvarnare monterad på en takyta med en delvis borttagen etikett.
Skapa konto

Röret verkar vara 100 mm vilket är ett vanligt mått.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.