Byggahus.se
V
Hej,
Vi la nyligen ventilerat golv och kopplade till ventilationen. För att få upp reglarna från betongplattan använde vi vinkeljärn efter tips och även efter att ha läst här på byggahus om flera som gjort samma. Nu har vi isolerat och lagt spånskivor och inser till fasa att det klickar något vansinnigt. Låter som att vinkeljärnen ”gnider” mot betongplattan trots att dom satt som berget.
Någon som varit med om samma? Fick ni ta upp hela golvet igen? La det sig lite med tiden? Handlar om 40 kvm så är ju både en del tid och pengar bakom att göra om allt.

Tacksam för tips, råd och tankar.

/ amatör snickarna som lär sig av misstagen

A
Tråkigt,det är en risk med vinklar förstås,hur fäste ni dem i betongen,var det hyfsat jämnt under vinklarna?

V
Tss skrev:
Tråkigt,det är en risk med vinklar förstås,hur fäste ni dem i betongen,var det hyfsat jämnt under vinklarna?

Ja det är utjämnat med flytspackel en gång i tiden så underlaget var helt jämt.
Ja vi har förstått det, lätt att vara efterklok :/

Jag gjorde samma sak och la en liten lapp med syllpapp under varje vinkel före den borrades fast.

Såklart en risk att pappen "sätter sig" men det borde vara försumbart, och ändå att föredra framför klickljudet.
På ett ställe där jag missat pappen började det såklart klicka och det fick åtgärdas med att såga ut en liten ruta i undergolvet.

V Veronica Fjordstrand skrev:
Hej,
Vi la nyligen ventilerat golv och kopplade till ventilationen. För att få upp reglarna från betongplattan använde vi vinkeljärn efter tips och även efter att ha läst här på byggahus om flera som gjort samma. Nu har vi isolerat och lagt spånskivor och inser till fasa att det klickar något vansinnigt. Låter som att vinkeljärnen ”gnider” mot betongplattan trots att dom satt som berget.
Någon som varit med om samma? Fick ni ta upp hela golvet igen? La det sig lite med tiden? Handlar om 40 kvm så är ju både en del tid och pengar bakom att göra om allt.

Tacksam för tips, råd och tankar.

/ amatör snickarna som lär sig av misstagen

Hej

Vad har ni för ventilation? Jag funderar på göra samma grej.

Hej!

Vilken storlek på vinkel använde ni? Har tänkt göra en likadan lösning med 90x90 vinklar, 65 breda. Det är de största jag kan tillåtas använda pga av utrymme. Varje vinkel skruvas fast i betongen med ett par av Hilti’s betongskruv och vinklarna fördelas cc500 istället för 600.
Vill att grejerna ska sitta som berget innan golvspånet skickas på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.