Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ventilerad nock vid bantäckning

1. W
    Medlem · Lomma · 79 inlägg

Wennbergp

Medlem
    Hej vi är nu mitt uppe i att ta fram bygglovshandlingar för vårt takbyte och inredning av vinden. Idag har vi eternittak och kallvind som ska omvandlas till nya boa.

Vi har beslutat oss för att lägga en bandtäckning (alu) och jag har nu fastnat i hur vi ska lösa nockventilationen för luftspalten. Jag har fått förslag från konstruktören på både att ventilera varje fack på båda sidor om taket med (musöron) eller att bygga en längsgående "luftningslåda" utmed nocken. Jag skulle helst inte vilja ha lådan då det inte ser så roligt ut.

Jag har även läst i vissa forum om att nocken inte behöver luftas utan att det räcker att luften kan vandra från takfot till takfot, blir inte klok på vad som gäller.

Huset är 9,5m brett med en taklutning på 30 grader.

Så min fråga är måste nocken luftas med låda eller musöron eller kan det räcka med takfot - takfot, vad säger erfarenheten här?

Bifogar en bild på en av våra sektioner.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 13 528 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Det beror på vad du lägger under plåten och sponten. Vissa säger att det går bra utan luftning med diffussionsöppen duk och typ eco-fiber/lösull utan luftspalt mot sponten. Andra säger som du beskriver, en förhöjd nockluftning längst med hustaket och då med luftspalt och tex vanligt isolering och ångspärr underst.

3. W

Wennbergp

Medlem
    Vi har tänkt att köra med Plåt/underlagspapp/råspont/luftspalt/vindduk/Pirisolering 150mm. Är det med denna konstruktion att föredra ventilerad nock?

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 13 528 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Kolla taktillverkarens instruktioner också. Med PIR , kanske ni kan spruta skum, då kan det gå utan luftspalt då det blir heltätt.

5. W

Wennbergp

Medlem
    Vi har pratat om skum men känner mig inte helt bekväm med den lösning. Skivor ger möjligheten till att plocka ner och kontrollera på ett enklare sätt. Har kollat tillverkarens instruktioner och de har lösningar på både ventiler i varje fack samt olika lösningar på ”låda”. Det blir till att fundera på vad som blir snyggast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.