Hej. Jag funderar på om det är någon fara att ventilera vinden varma sommardagar/kvällar? Om jag sätter en fläkt på ena gaveln som jag kopplar till en termostat, ställer termostaten på ca 35grader å kanske en timer så att den bara går en stund på kvällen beroende på temperatur. Finns det risk att jag skapar sämre förhållanden på vinden med fukt eller annat? Varför? Jo för att temperaturen vill inte riktigt gå ner i huset när det har varit 30graders dagar. Mvh Jan

Om det är 30°C ute också så blir det nog ingen större skillnad...

Men ställ upp en vindslucka, med insektsnät om du inte vill ha getingbon och ladusvalor,
så kyls det nog av snabbare på kvällen.

Fläktar är ett bullrande elände!

• Gilla
Isoman83
  • Laddar…
Det kan ju funka bra. Tänkte inte låta den gå när det är som varmast ute, utan när ute luften har gått ner mot 20 eller lägre, tömma vinden på värmen liksom ��

Varför vill du göra detta?
Jag kan inte se någon anledning till det.
Om det är för att få ner tempen inne i huset har jag svårt att se att det ska göra någon nytta.
Fredrik

Tanken har slagit mig också.
Efter en varm och solig sommardag kan lätt temperaturen på vinden överstiga 40 grade på kvällen, när utomhustemperaturen sjunkit under 20.
Då borde det hjälpa att vädra ut den varma luften.

Ur fuktsynpunkt borde det inte vara några problem. Den "kalla" luft som du vädrar in i vinden värms upp och dess relativa luftfuktighet minskar. Sämre att göra tvärtom, att vädra på vintern; då höjs luftfuktigheten och fuktproblem kan uppstå.

• Gilla
MagnusHass2
  • Laddar…
Det låter bra angående fukten �� det va det jag tänkte på kvällen, lättare att kyla av sig om man tar av sig kepsen �� blir ju en väldigt tryckande värme på vinden. Funderade på en budget variant som är byggd att klara väder å vind, 10tums bilkyl från Biltema förflyttar 800kubikmeter/timmen 199kr, termostat från Conrad 0-50grader 99kr. Timer har jag hemma, så får den gå en liten stund på kvällen. Mvh Jan

Kolla ljudnivån först.

Det finns nog en risk att du blir impopulär bland grannarna om det brummar högt just när de vill ha det tyst och lugnt.

Fast värme stiger uppåt och du har väl isolering mellan vinden och boytan. Frågan är om det ger något alls vad gäller boende temperaturen.

Värme stiger inte. Varm luft stiger däremot, om den har möjlighet till det.

jaja. Det var det jag menade

Stiger ja, men det är ju mest ventilerat längst ner på taket och ett litet galler på vadera gavel, så det tar ju ett tag innan den värmen försvinner, å då ligger den där tryckande, med tanke på taklutning å annat så kan jag inte ha så mycket isolering som önskat

ok.Men jag tror ändå att effekten är ytterst begränsad.

Har inga problem med att det är varmt på vinden under sommaren men jag har ett lager av 500cm Rockwool lösull sprutat där uppe så det är välisolerat ;)

fredrikru skrev:
Har inga problem med att det är varmt på vinden under sommaren men jag har ett lager av 500cm Rockwool lösull sprutat där uppe så det är välisolerat ;)
Duktigt välisolerat :eek::rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.