Hej på er alla!

Jag äger ett hus byggt -73, 125 kvm enplans med självdragsventilation .. När vi flyttade in 2012 tog vi upp fler ventiler och satte in två st Fresh IQ-fläktar som går konstant på lågvarv och högre när det blir fuktigt i de badrum de sitter i ... Vi har även en två år gammal Panasonic luftvärmepump...

Nu har jag börjat fundera på om man ska uppgradera ventilationssystemet lite grann, jag är inte helt nöjd med luftkvaliteten .. Till saken hör att luftvärmepumpen sitter i vardagsrummet i ena änden av huset, och det är svårt att få varmluften hela vägen till sovrummen i andra änden, så lite mer cirkulation på luften vore bra ..

Vi har två barn som gillar att bada, så det går en del varmvatten, plus att tanten vill ha golvvärme i sovrummen och ett allrum. Jag började då fundera på om man skulle satsa på en frånluftsvärmepump, och få "allt i ett" .. Investeringen blir ju ca tre ggr så hög, och frågan är om det är värt det?

Kanske lite luddig frågeställning, men vad ska jag välja? :cool:

FTX och det blir ju ännu enklare om frånluftsvärmepumpen blir tre gånger dyrare.
Även om det var omvänt skulle jag förmodligen välja ftx med dina förutsättningar samt vad du vil uppnå.

A
Om du inte är nöjd med luften är FTX jättebra.

Men jag ser inte hur det hjälper till med golvvärmen...

För FTX i enplans bör du ha tillgång till vindsutrymme för rördragning (om du inte har tur med planlösning) + plats för aggregat.

mathiash77 skrev:
Om du inte är nöjd med luften är FTX jättebra.

Men jag ser inte hur det hjälper till med golvvärmen...

För FTX i enplans bör du ha tillgång till vindsutrymme för rördragning (om du inte har tur med planlösning) + plats för aggregat.
Jag har gett upp tanken på frånluftsvärmepump, och börjat projektera FTX.. Det är dock en kåk med platt tak, så jag kommer att dra rör i krypgrunden...

(y)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har gett upp tanken på frånluftsvärmepump, och börjat projektera FTX.. Det är dock en kåk med platt tak, så jag kommer att dra rör i krypgrunden...

(y)
Intressant (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.