Byggahus.se

Ventilationsrör till köksfläkt

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag håller på med en omfattande ombyggnation av mitt kök. Tidigare hängde fläktkåpan intill murstocken och var ansluten med en flexibelt aluminiumslang rakt in i murstocken. Nu skall jag flytta spis och fläktkåpa ca 3 meter från murstocken. Jag har sänkt innertaket i köket bara för att kunna dra ett nytt ventilationsrör mellan det gamla taket (trä) och det nya innertaket (gips). Min fråga, kan jag dra en 3,5 m lång slang ovan undertaket eller skall jag lägga ett spiro rör med isolering? Om jag skall lägga rör, kan jag då ansluta fläktenfläktkåpan med en slang upp till röret eller måste röret gå hela vägen till fläktkåpan?
    Tack på förhand!
    /Jenslöv

2. H
    Moderator · Nivå 25
    De flesta slangar som finns är inte godkända för imkanal, det gäller även de "metallslangar " som finns. Det är Spiro rör som gäller. Åtminstonde enlgt den sotare jag frågade. Tydligen finns det nu en metallslang som är godkänd, enl. andra inlägg här.

Oavsett om du kör Spiro rör eller en godkänd slang så skall den vara branskyddsisolerad (Oftast 30mm stenull, men kravet varierar från plats till plats, beror på brandkårens utryckningstid till din address). Anslutningen till fläkten sista biten brukar man göra med slang, då en variant med metallspiral och plast duk. Denna får då bara finnas inne i köket, dvs brinenr det igenom slangen så får inte dte innebära att brand sprids till annat utrymme. Min sotare hävdade dessutom att anslutningsslangen måste sitta inspekterbar i ett utrymme som går att komma åt snabbt utan verktyg. Slangen skall monteras med slangklämmor som går att få loss utan verktyg (finns som standardtillbehör). Tanken är att om det brinner på spisen och det sprider sig upp mot fläkten så skall man kunna slita bort slangen för att förhindra att elden sprider sig upp till spiroröret.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Ytterligare en sak som kan ge problem i ditt fall. Om du har mer än en 90 graders böj på kanalen (räknat från utblåset på taket, till anslutningspunkten för fläkten) så måste det finnas rensluckor på röret vid böjarna. Att det är Ok med en böj utan luckor är för att då kan man rensa fram till böjen från resp. håll.

Du bör diskutera din lösning med din lokale sotare, olika sotare tenderar att ha lite olika tolkning av reglerna.