Hej
Jag har en förhoppningsvis enkel fråga gällande ett ventilationsrör som jag har lite huvudbry med och vill hitta en lösning på.
Brukar försöka tänka att folk som byggt saker har en tanke bakom utformning, men har märkt att det ibland även blir att man tar genvägar.
För att få in och ut luft från jordkällaren har man dragit ett plaströr genom grunden, se bilder.
På vintern blir röret kallt, vilket gör att vatten kondenserar på röret på insidan och står och droppar i närheten av elektrisk utrustning. Inte helt optimalt.
Vilken är den enklaste lösningen på problemet? Kapa röret? Isolera röret eller något helt annat?
Jag har en förhoppningsvis enkel fråga gällande ett ventilationsrör som jag har lite huvudbry med och vill hitta en lösning på.
Brukar försöka tänka att folk som byggt saker har en tanke bakom utformning, men har märkt att det ibland även blir att man tar genvägar.
För att få in och ut luft från jordkällaren har man dragit ett plaströr genom grunden, se bilder.
På vintern blir röret kallt, vilket gör att vatten kondenserar på röret på insidan och står och droppar i närheten av elektrisk utrustning. Inte helt optimalt.
Vilken är den enklaste lösningen på problemet? Kapa röret? Isolera röret eller något helt annat?
Hur ser det ut på utsidan, bara rakt ut, det ska vara en svanhals på utsidan och ett nät så inga möss kommer in. Då förhingras att luft åker ut, me d kondens som följd. Hur är det med tilluften och ev fläkt som skappar övertryck. Vanliga matkällare och jordkällare har bara ett rör ut och inget in.
Det är bara ett rör, men kanske ska ha dit en svanhals på utsidan då. På insidan står en frostvakt för att det inte ska bli för kallt.J jonaserik skrev:
Då har du ett korsdrag genom matkällaren, om du tänder ett lus och håller vid röret och sedan vid röret in, kan du direkt se om korsdraget finns, var kommer spiroröret från, utifrån så kan du sätta en tallriksventil på det och stänga till, kan då regleras så att det bara blir som pyspunka in. Eller på röret ut. Ser ut som 110 mm och då passar en ventil direkt på.A Alexan skrev:
Klicka här för att svara