2 737 läst · 22 svar
3k läst
22 svar
Ventilationslösning hus från 1934
Sida 1 av 2
Hej!
Vi planerar att dränera runt huset som åtgärd de första veckorna efter tillträde till vårt nya hus men håller också på att se över andra åtgärder som kan vara bra att få till stånd rätt snart.
En av dessa är att se över ventilation. Ingenting vi har några större kunskaper inom men vi tror att den i nuläget är åtminstone bristande.
Huset är 174 kvm med en ursprunglig del från tidigt 30-tal (källare) och en tillbyggnad från -67 (krypgrund). Det är sannolikt ganska stora flöden av luft runt äldre fönster men i övrigt har vi inte noterad några inlopp för friskluft. I badrum på bottenvåning sitter en potentiellt ”smart” fläkt från Intellivent kopplad till skorsten som inte används för att elda vilket sannolikt också gäller köksfläkt(som inte går hela tiden i nuläget). Den nyare delen saknar också öppningar för luft in och den fuktbelastade källaren tycks också underventilerad?Tidigare har värme kommit från oljepanna men från -08 är det bergvärme.
Vi önskar i första hand lösning med relativt små medel (om ni inte starkt förordar något annat) för att motverka instängd luft och få en fräschare inomhusmiljö. Friskluftinsläpp? Aktiv takfläkt? Lösning för källare? radonmätning? Påverkar en mätning ventilationsåtgärd eller bara behov av radonsug? Ska radon mätas först efter dränering och åtgärdad ventilation eller innan? Bör man innan mätningen kan hinna göras i samband med dränering förbereda för radonsug när man ändå gräver? Vi upplever viss instängd lukt från nyare del, lösning? Ventilera krypgrund? Annat?
Vi har varit i kontakt med en ventilationsfirma som rekommenderar en non stop-fläkt i köket från Franke(det ska tydligen bara finnas en på hela marknaden?!) samt 4 till Intelliventfläktar i toa, våtrum på övre plan samt två i källaren. Borra spalter för intag av luft i 12-13 fönster dessvärre med risk för dragig innemiljö men fasad av betong, äldre puts och reveterad träkåk med puts erbjuder inga säkrs håltagningar.
Låter detta som en rimlig lösning? Andra förslag?
Ursäkta långt och utförligt inlägg!
/Gullik
Vi planerar att dränera runt huset som åtgärd de första veckorna efter tillträde till vårt nya hus men håller också på att se över andra åtgärder som kan vara bra att få till stånd rätt snart.
En av dessa är att se över ventilation. Ingenting vi har några större kunskaper inom men vi tror att den i nuläget är åtminstone bristande.
Huset är 174 kvm med en ursprunglig del från tidigt 30-tal (källare) och en tillbyggnad från -67 (krypgrund). Det är sannolikt ganska stora flöden av luft runt äldre fönster men i övrigt har vi inte noterad några inlopp för friskluft. I badrum på bottenvåning sitter en potentiellt ”smart” fläkt från Intellivent kopplad till skorsten som inte används för att elda vilket sannolikt också gäller köksfläkt(som inte går hela tiden i nuläget). Den nyare delen saknar också öppningar för luft in och den fuktbelastade källaren tycks också underventilerad?Tidigare har värme kommit från oljepanna men från -08 är det bergvärme.
Vi önskar i första hand lösning med relativt små medel (om ni inte starkt förordar något annat) för att motverka instängd luft och få en fräschare inomhusmiljö. Friskluftinsläpp? Aktiv takfläkt? Lösning för källare? radonmätning? Påverkar en mätning ventilationsåtgärd eller bara behov av radonsug? Ska radon mätas först efter dränering och åtgärdad ventilation eller innan? Bör man innan mätningen kan hinna göras i samband med dränering förbereda för radonsug när man ändå gräver? Vi upplever viss instängd lukt från nyare del, lösning? Ventilera krypgrund? Annat?
Vi har varit i kontakt med en ventilationsfirma som rekommenderar en non stop-fläkt i köket från Franke(det ska tydligen bara finnas en på hela marknaden?!) samt 4 till Intelliventfläktar i toa, våtrum på övre plan samt två i källaren. Borra spalter för intag av luft i 12-13 fönster dessvärre med risk för dragig innemiljö men fasad av betong, äldre puts och reveterad träkåk med puts erbjuder inga säkrs håltagningar.
Låter detta som en rimlig lösning? Andra förslag?
Ursäkta långt och utförligt inlägg!
/Gullik
Produkter som diskuteras: "Intellivent"

Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Hej, småfläktar kopplade till murstocken har ingen verkan alls på frånluften då den ej har kraft att trycka ut luften på taket. Så det är bortkastade pengar. Lösningen är att förstärka självdraget med en takfläkt typ denna
Takfläkt montage och anpassningen ber man en plåtfirma göra då imkanal till kök skall separeras för takfläkte. Elektriker fixar sen elgrejorna och då bör man sätta en vartalsregulator för att ställa in flödet.
Risk för radon kan man kolla upp via kommun eller kolla på radonkartor på nätet som kan man få nån hint o läget. Men annars så tar man det problemet i grund
Takfläkt montage och anpassningen ber man en plåtfirma göra då imkanal till kök skall separeras för takfläkte. Elektriker fixar sen elgrejorna och då bör man sätta en vartalsregulator för att ställa in flödet.
Risk för radon kan man kolla upp via kommun eller kolla på radonkartor på nätet som kan man få nån hint o läget. Men annars så tar man det problemet i grund
Hmm…H håbbe1961 skrev:Hej, småfläktar kopplade till murstocken har ingen verkan alls på frånluften då den ej har kraft att trycka ut luften på taket. Så det är bortkastade pengar. Lösningen är att förstärka självdraget med en takfläkt typ denna
Takfläkt montage och anpassningen ber man en plåtfirma göra då imkanal till kök skall separeras för takfläkte. Elektriker fixar sen elgrejorna och då bör man sätta en vartalsregulator för att ställa in flödet.
Risk för radon kan man kolla upp via kommun eller kolla på radonkartor på nätet som kan man få nån hint o läget. Men annars så tar man det problemet i grund
Hade högt förtroende för ventilationsteknikern som var här men ni tycks vara av en helt annan åsikt.
Bara för att då förtydligande och inte för att ifrågasätta. Var menar ni att luften som fläkarna drar in i skorstenen tar vägen? Om 5 fläktar står och snurrar och inga andra öppningar finns än uppåt går då inte flödet de alstrar dit?
Förstod inte riktigt angående radon. Vi har nog risk för att det finns markradon där huset står. Det kanske inte framgick tydligt i mina frågor men jag undrar om det är någon mening att ha en radonmätning innan man fixar ventilation och dränering (typ för att det påverkar vad man ska göra för åtgärder) eller om man mäter först efter och se om lösningarna är fullgoda.
/Gullik

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 330 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 330 inlägg
Nog är det många som monterar in frånluftsfläktar i vissa av murstockens kanaler. Men en fläkt på tak eller vind gör att man slipper en del ljud.
Principen är att man har mekanisk frånluft i badrum, tvättstuga, kök och andra rum som "smutsar" ner luften medan man har tilluft i rum där man vistas under lång tid som sov- och vardagsrum. Sen måste man se till att luften kan passera över/under dörrarna på vägen från tilluften till frånluften.
Otäta fönster brukar räcka om det bara finns en fläkt som blåser ut luft någon annanstans. När man renoverar eller byter ut fönstren så det blir tätare får man sätta in ventiler i stället.
Normen är 0,35 l/s och kvm samt då helst per våningsplan, samt 15 l/s i badrum, 10 l/s i kök, toalett och tvättstuga.
Det vanligaste numera är nog att man tätar krypgrunder runt om och mot marken samt installerar en avfuktare men först är det lämpligt att mäta fukthalten i krypgrunden under ett år för att se om det behövs.
Att mäta radonhalten först kan vara bra för att ta reda på vad man ska prioritera, om man har mycket markradon så är det viktigt att täta mot marken (kompl. med radonsug om det behövs) medan om det är blåbetong någonstans är det inomhusventilationen som är viktigast. När man har utfört åtgärderna så mäter man för att se att man har fått önskat resultat eller om något har blivit fel.
Principen är att man har mekanisk frånluft i badrum, tvättstuga, kök och andra rum som "smutsar" ner luften medan man har tilluft i rum där man vistas under lång tid som sov- och vardagsrum. Sen måste man se till att luften kan passera över/under dörrarna på vägen från tilluften till frånluften.
Otäta fönster brukar räcka om det bara finns en fläkt som blåser ut luft någon annanstans. När man renoverar eller byter ut fönstren så det blir tätare får man sätta in ventiler i stället.
Normen är 0,35 l/s och kvm samt då helst per våningsplan, samt 15 l/s i badrum, 10 l/s i kök, toalett och tvättstuga.
Det vanligaste numera är nog att man tätar krypgrunder runt om och mot marken samt installerar en avfuktare men först är det lämpligt att mäta fukthalten i krypgrunden under ett år för att se om det behövs.
Att mäta radonhalten först kan vara bra för att ta reda på vad man ska prioritera, om man har mycket markradon så är det viktigt att täta mot marken (kompl. med radonsug om det behövs) medan om det är blåbetong någonstans är det inomhusventilationen som är viktigast. När man har utfört åtgärderna så mäter man för att se att man har fått önskat resultat eller om något har blivit fel.
Det här låter rimligt men ändå märkligt. Måste finnas tusentals hem som har denna lösning utan ha problem. Menar du attt köksfläkten är den enda som ger tillräckligt drag för att få ut luften? isåfall ligger ju luften kvar i murstocken då det enkelt går att kolla med ett papper om badrumsfläkten har drag. Den kan ju inte ta vägen nån annanstans än uppåt om kanalerna är täta.H håbbe1961 skrev:Hej, småfläktar kopplade till murstocken har ingen verkan alls på frånluften då den ej har kraft att trycka ut luften på taket. Så det är bortkastade pengar. Lösningen är att förstärka självdraget med en takfläkt typ denna
Takfläkt montage och anpassningen ber man en plåtfirma göra då imkanal till kök skall separeras för takfläkte. Elektriker fixar sen elgrejorna och då bör man sätta en vartalsregulator för att ställa in flödet.
Risk för radon kan man kolla upp via kommun eller kolla på radonkartor på nätet som kan man få nån hint o läget. Men annars så tar man det problemet i grund
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"

Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hej och tack för tydlig info! Det låter helt i stil med vad entreprenören sa(avseende flöden). Den enda skillnaden var att han föreslog spalter i fönster trots att de är otäta med argument om att ev skapat undertryck kan riskera att ventilera upp källarens luft i huset. Avseende krypgrunden låter ditt resonemang också vettigt även om det kräver en aktiv/aktiverbar komponent som kan strula och dra el. Vi har viss misstanke om att tråkig lukt kan komma från krypgrund och därför känns en aktiv lösning som för flödet åt det hållet ändå attraktiv.BirgitS skrev:
Nog är det många som monterar in frånluftsfläktar i vissa av murstockens kanaler. Men en fläkt på tak eller vind gör att man slipper en del ljud.
Principen är att man har mekanisk frånluft i badrum, tvättstuga, kök och andra rum som "smutsar" ner luften medan man har tilluft i rum där man vistas under lång tid som sov- och vardagsrum. Sen måste man se till att luften kan passera över/under dörrarna på vägen från tilluften till frånluften.
Otäta fönster brukar räcka om det bara finns en fläkt som blåser ut luft någon annanstans. När man renoverar eller byter ut fönstren så det blir tätare får man sätta in ventiler i stället.
Normen är 0,35 l/s och kvm samt då helst per våningsplan, samt 15 l/s i badrum, 10 l/s i kök, toalett och tvättstuga.
Det vanligaste numera är nog att man tätar krypgrunder runt om och mot marken samt installerar en avfuktare men först är det lämpligt att mäta fukthalten i krypgrunden under ett år för att se om det behövs.
Att mäta radonhalten först kan vara bra för att ta reda på vad man ska prioritera, om man har mycket markradon så är det viktigt att täta mot marken (kompl. med radonsug om det behövs) medan om det är blåbetong någonstans är det inomhusventilationen som är viktigast. När man har utfört åtgärderna så mäter man för att se att man har fått önskat resultat eller om något har blivit fel.
/Gullik

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 330 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 330 inlägg
Jag vet inte men det känns ju som att det vore besvärligare för luften att ta sig upp från en ventil i källaren längs rören, än genom otätheter vid fönstren. Men har ni kollat hur det ser ut och känns vid fönstren?
Förr brukade man t.ex. låta bli att ha tätningslist på fönstrens ovansida.
Förr brukade man t.ex. låta bli att ha tätningslist på fönstrens ovansida.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"

Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
I mitt hus från 1945 installerade jag en kanalfläkt på vinden och drog spirorör till kök och badrum. I efterhand drog jag vidare ner till källaren också. Billigare, skalbart och mindre jox. Tilluft sitter i fönster i sovrum och badrum, samt vanliga större tilluftsdon i källaren. Har nu mera ombyte på luften likt ett nytt hus 👍🏻
Att ha ett hum om ev radonproblem före dränering är klokt då flera åtgärder kan göras betydligt enklare då det finns schakt runt huset.
Jag hade förbättrat frånluften först och installerat spaltventilerna först om man märker att det behövs.
Jag hade förbättrat frånluften först och installerat spaltventilerna först om man märker att det behövs.
Produkter som diskuteras: "spaltventilerna"

Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
145 kr inkl moms
Läs mer
Skall försöka förklara så gott jag kan. De så kallade pax fläktar som förekommer från olika tillverkare är för att flytta luft genom vägg till det fria ca 30cm, typ wc o dush och inte metervis uppåt. Den har inte kapaciteten för detta tryckfall som uppstår. Dessutom så kan man ha fler rum på samma kanal då trycker den ut luft till nästa rum. Därför är en sugande fläkt praxis på tak då den då betjänar samtliga rum per kanal och skapar det flödet som krävs. Visst kan dina 5 fläktar skapa nått flöde om de går på 100% men inte det huset behöver dessutom ljudmässigt en katastrof några 100% blir det sällan.Gullik Gulliksson skrev:
Hmm…
Hade högt förtroende för ventilationsteknikern som var här men ni tycks vara av en helt annan åsikt.
Bara för att då förtydligande och inte för att ifrågasätta. Var menar ni att luften som fläkarna drar in i skorstenen tar vägen? Om 5 fläktar står och snurrar och inga andra öppningar finns än uppåt går då inte flödet de alstrar dit?
Förstod inte riktigt angående radon. Vi har nog risk för att det finns markradon där huset står. Det kanske inte framgick tydligt i mina frågor men jag undrar om det är någon mening att ha en radonmätning innan man fixar ventilation och dränering (typ för att det påverkar vad man ska göra för åtgärder) eller om man mäter först efter och se om lösningarna är fullgoda.
/Gullik
Ventilationstekniker brukar ej projektera villavent normalt då de prioriterar de mer lönsamma projekten så lite svårt att tro är så i detta fall. Säljare av vent prylar finns det gott om dock utan nån som helst utbildning i ämnet
Kolla med kommun om radon finns i området. Vårt hus slapp mätning och åtgärd då området ej är aktivt för radon. Detta finns redan dokumenterat via SGI.
Villavent har inget med radon att göra men bra ventilation ger bättre luftmiljö oavsett påverkan.
// fd. Ventilationsprojektör
Vi har upplevt lite av det du beskriver.H håbbe1961 skrev:Skall försöka förklara så gott jag kan. De så kallade pax fläktar som förekommer från olika tillverkare är för att flytta luft genom vägg till det fria ca 30cm, typ wc o dush och inte metervis uppåt. Den har inte kapaciteten för detta tryckfall som uppstår. Dessutom så kan man ha fler rum på samma kanal då trycker den ut luft till nästa rum. Därför är en sugande fläkt praxis på tak då den då betjänar samtliga rum per kanal och skapar det flödet som krävs. Visst kan dina 5 fläktar skapa nått flöde om de går på 100% men inte det huset behöver dessutom ljudmässigt en katastrof några 100% blir det sällan.
Ventilationstekniker brukar ej projektera villavent normalt då de prioriterar de mer lönsamma projekten så lite svårt att tro är så i detta fall. Säljare av vent prylar finns det gott om dock utan nån som helst utbildning i ämnet
Kolla med kommun om radon finns i området. Vårt hus slapp mätning och åtgärd då området ej är aktivt för radon. Detta finns redan dokumenterat via SGI.
Villavent har inget med radon att göra men bra ventilation ger bättre luftmiljö oavsett påverkan.
// fd. Ventilationsprojektör
Vårt hus är från 1945 och när vi flyttade in renoverade vi badrummen, firman som utförde det föreslog att vi skulle köra fuktstyrda Paxfläktar in i den befintliga självdragsventilationen i murstocken. Vi visste inte bättre och sa ”låter bra, kör!”.
En kompis som är arkitekt var på besök någon månad efter att badrummen var klara och han påpekade ”är det verkligen så bra att trycka in varm fuktig luft i murstocken? Orkar de fläktarna verkligen trycka luften hela vägen ut?” Självklart gjorde de inte det. Ganska snart började vi få putssläpp på murstocken, utfällningar och även lite mögelsvamp. Tog hit en fukt/ventilationsfirma. Det första de gjorde när de gick runt och inspekterade var att plocka bort badrumsfläktarna och sa ”bättre att ni bara har ett hål rakt in än de där fläktarna även om ni inte väljer att köra med oss och den lösning vi föreslår”.
Blev en fläkt på skorstenen som suger ut luften via badrum och kök, tilluftsventiler i sovrum, vardagsrum, samt några i källaren. Fukten i murstocken torkade ur på någon vecka och luften inne blev väldigt mycket bättre.