Hej! Jag ska isolera garaget och funderar på hur jag ska göra med ventiler. Nu sitter det 200 x 200 galler på tre ställen (två högt på ena gaveln, ett lågt på andra). Min spontana tanke var att byta till blockventiler med samma mått på yttergaller, en kanal, och en tallriksventil eller liknande på insidan (något i stil med detta, https://www.byggmax.se/blockventil-286-gra-vit-habo-p68737637). Det verkar dock inte finns så stort utbud av den typen av ventiler som är så stora som jag vill ha. (Den jag länkade är förvisso 180x180, men jag vill undvika en glipa på 20 mm i putsade fasaden...)
Det har fått mig att undra vad standardlösningen för den här typen av ventilation i garage är? Ska jag låta nuvarande galler sitta kvar, bygga en "kanal" med kortlingar i väggen och sätta en lös tallriksventil på insidan? Eller borde jag byta till galler som har anslutning för ventilationsrör och sätta ett (väldigt kort) rör igenom väggen? Eller på något annat sätt? Väggen kommer bli ca 200 mm tjock.
PS. Så här ser det ut idag,
Det har fått mig att undra vad standardlösningen för den här typen av ventilation i garage är? Ska jag låta nuvarande galler sitta kvar, bygga en "kanal" med kortlingar i väggen och sätta en lös tallriksventil på insidan? Eller borde jag byta till galler som har anslutning för ventilationsrör och sätta ett (väldigt kort) rör igenom väggen? Eller på något annat sätt? Väggen kommer bli ca 200 mm tjock.
PS. Så här ser det ut idag,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Sätt en vanlig friskluftsventil med 100mm rör och gör en plåt som överlappar avståndet bakom 150x150 plattan?
Jo, så kan jag göra, men det känns mer som en speciallösning, och i mitt huvud borde det borde finnas en standardlösning på detta
Jag blev som sagt förvånad när jag inte hittade kompletta ventiler i rätt dimension, eller någon annan för ändamålet avsedd produkt. Det är ju ganska vanligt (?) med galler som är 200mm..? Det var därför jag började fundera på om det finns någon annan standardlösning som jag inte tänkt på.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Njae, det finns men inte det som används mest.F fsml2 skrev:Jo, så kan jag göra, men det känns mer som en speciallösning, och i mitt huvud borde det borde finnas en standardlösning på dettaJag blev som sagt förvånad när jag inte hittade kompletta ventiler i rätt dimension, eller någon annan för ändamålet avsedd produkt. Det är ju ganska vanligt (?) med galler som är 200mm..? Det var därför jag började fundera på om det finns någon annan standardlösning som jag inte tänkt på.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mura igen gammal ventilationskanal för köksfläkt
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad behöver jag för att rensa ventilationskanal?
Ventilation -
Ventilationskanal - Vilket material kan detta vara? Förvirrad!
Ventilation -
göra om ventilationskanal för självdrag till rökgaskanal?
Ved, Pellets, Flis -
Flytta ventilationskanal för köksfläkt - möjligt?
Ventilation