Byggahus.se

Ventilationshuv/takgenomföring

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Spiskåpan är monterad, fläktmotorn på vinden likaså. Nu behöver jag något att sätta på taket för att transportera ut oset ur huset.

Var hittar man ventilationshuvar? Är det tak/tegeltillverkarna som fixar detta?

Jag vill dessutom ha något för 200mm rör för att få bra sprutt ut ur fläkten (som har 200mm dia på både in och utlopp).

Förslag på leverantörer i stockholmsområdet mottages tacksamt!

2. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Re: Ventilationshuv/takgenomföring

Hehehe! ;D

Iallafall då: Jag hade svårt att hitta rätt firma att fixa sånt. De flesta ventilationsfirmor verkar bara syssla med större installationer och viftar undan en som en fluga när man frågar om en sketen villafläkt. Som Kurre säger, ring plåtslagarna i första hand.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Re: Ventilationshuv/takgenomföring

Ok.

Frihängande fläkt kräver stor motor, stor motor har stora in och utlopp..... Vill man röra om lite i kutterstpånet på vinden är det bara att vrida på maxhastighet..... :D

1. Jag vet att plåtisarna fixar detta men jag tänkte att det var billigare (och snabbare) att få tag i en standardhuv.

2. Dom huvar jag sett i affären (eller på tak) har varit av typen "one-size-fits-all" - antingen vinkelräta mot taket eller kilformade i den första delen av huven så man kan nita fast själva skorstenen i vilken vinkel man vill. Problemet var att det vara fanns för 125mm rör och McDonalds sugrör hör inte hemma i mitt ventilationssystem.....

3. Skorstenen står 8 meter från vindsmotorn och så långa rör vill jag inte ha pga tryckfall. Bra ide annars!

4. Oljepannan slängde tidigare ägare ut redan 1985 och murstocken är redan adjöss..... ;D Sotaren kunde inte ens provtrycka. När jag murat om den övre delen blir det en ordentlig huv ovanpå.

Tackar för tipsen iaf, jag ska söka vidare lite till men det kanske slutar med att Plåtis får knäcka till lite plåtar.