Byggahus.se

ventilationsfråga, isolera snedtak till nock

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej, kommer att isolera mitt snedtak på vinden ända upp till nock och undrar hur det blir med ventilationen... idag sitter det rejäla öppningar vid takfoten, men efter ombyggnaden kommer varje fack mellan takstolarna vara separerade den sista metern. Detta beror på att det sitter ett nytt tak där de salat på nya högben med distansklossar som blir mindre och mindre ju högre upp man kommer. Sista metern eller så försvinner distansklosarna och därmed blir det separerade fack när den nya imp boarden kommer på plats.

Alltså, måste jag anlita en plåtis för att sätta upp små "ventilations skorstenar" i varje facks nock? Eller räcker det som det är....

2. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Re: ventilationsfråga, isolera snedtak till nock

Nej, några "skorstenar" ska inte behövas. Det finns små ventilationsbeslag som man fäster i underlagstaket. Det finns olika modeller, en är i plast, heter "Mögelstopper" och brukar säljas i 10-pack.

3. C
    Medlem Nivå 1

hm, tack för svaret... dock tror jag inte att såna funkar, glömde nämna att yttertaket är plåt! (råspont, papp, plåt) eller funkar de ändå?

4. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Plåten ligger väl på någon typ av läkt? Då är ju underlagstaket ventilerat, och det är i den spalten som ventilationsluften kommer ut.

5. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Cane har kanske ett falsat plåttak och då fungerar inte mögelstoppers.

6. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Om så är fallet tar jag tillbaka allt och hävdar motsatsen. :)

7. C
    Medlem Nivå 1

japp, falsad plåt är det.... tror att jag nog får bita i det välkända äpplet och ta hit en plåtis.