Byggahus.se

Ventilationsflöde (på Gullringshus 1988)?

1. J
    Medlem · 27 inlägg
    Vårt värmesystem FTX med IVL 590 med luftvärme CTC LVA ska bytas ut mot nytt eftersom det inte går att laga. Nu frågar teknikern om vi har en ritning med alla flöden? Det ska finnas med från när huset (Gullringshus 1-plans 140 kvm 1988) byggdes. Vi har många ritningar och papper från förste ägaren men inget som visar några flöden. Finns det någon som har och kan ladda upp? Tack!

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 632 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Be honom istället att injustera till flöden enligt BBR. Ska inte vara nåt bekymmer om det är en seriös installatör.

3. R
    Medlem · Västernorrland · 3 inlägg

robertfranlund

Medlem
    Löste det sig för dig? Såg tråden nu, och bor i ett Gullringshus från -89. Har kvar mina ritningar med flöden som jag kan skicka till dig om du vill.

Får man fråga vad du byter till för något? Sitter i precis samma sits själv, med planer på utbyte.

EDIT: Vårt hus är av typen "Vita Huset".

Redigerat 23 jan 2020 10:58
    • Laddar…
  4. A
    Medlem · Blekinge · 7 inlägg

aaberg

Medlem
    Jag lyckades få tag i en skiss från en som jobbat på Gullringshus, fast den var gammal och svårtydd, så jag är inte riktigt säker på att allt blev rätt från skissen. Du får väldigt gärna skicka din ritning. Kommer säkert till nytta.

Vårt hus har ett FTX-system så utluftens värme tas tillvara till en del. Vi valde att byta till motsvarande vi hade fast nytt. I praktiken innebar det en Nibe F 370 med LVAC-V. Fördelen var att allt passade på tidigare platser, även om LVA som sitter i taket i groventrén hade rören lite annorlunda dragna. Sedan bytet i november till nu har energiförbrukningen sänkts med 30 % (inte tagit hänsyn till olika temperaturer mellan åren) men det var nog mest för att vi hade fel på den gamla anläggningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.