Byggahus.se

Ventilationsflöde källare

1. Eklundh
    Husägare Nivå 2
    Hej.
    Helt grön när det kommer till ventilation men har gett mig på ett försök att förstå det samt att försöka förklara det för er experter.

Bakgrund:
    På bilderna ser ni en planlösning över vår kommande källare som jag har ritat upp (suterränghus 1961). Den är idag oinredd (men torr) och luktar som en källare och detta vill jag åtgärda. (Fuktspärrar kommer läggas etc.)

Gröna pilar = Tillkommande luft utifrån
    Röd pil = Frånluft ut genom en kanal i skorsten (tror jag, se bild)

Min tanke är att installera en extra tilluftsventil (gul pil) eftersom det kommer att bli ett sovrum, samtidigt vill jag ersätta befintlig frånluftslösning med en frånluftsfläkt för att öka flödet.

Min fråga till er är, låter detta som en vettig plan gällande ventilationen i källaren?

Hoppas ni förstår vad jag menar :D

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Ventilation - Flödesschema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200502_155411.jpg

2. Bästa svaret

J
    Husägare · Nivå 12
    Alla vistelserum (Sovrum, allrum etc.)
    ska ha minst en tilluftsventil. Kör du in bil i garaget hade jag inte haft så att den luften kan ta sig in i boningsutrymmet, det utrymmet bör då ventileras separat med tät dörr mot boningsdelen. 0,35l/s per kvm boyta är enligt BBR.

Sen hade jag funderat en gång till på fuktspärr mot golvet. Vad händer med fukten? Var tar den vägen? Den kan istället vilja ta sig upp i innerväggar. Jag misstänker att plattan är oisolerad. Isåfall är enligt mig det bästa ett ventilerat golv, åtminstone om du ska lägga organiskt ytskikt på golvet.

3. Eklundh
    Husägare Nivå 2
    Det kommer komma ventilerade golv , fuktspärren kommer i form av dräneringen på utsidan av huset.

Garaget kommer inte användas som garage, men efter din input så kommer jag ändå att ventilera det separat.

Tack för svaret