Hejsan!
Byggde ett kallförråd förra året och har börjat få lite mögepåväxt på råsponten på insidan och har förstått att det kan vara svårt att undvika i kallförråd. Har 2st ventiler idag, 1st på vardera sida och funderar på om man kanske skulle sätta en paxfläkt på ena sidan som får gå på låg hastighet för att få till lite bättre ventilation.
Kan detta vara en bra ide som kan hjälpa eller är det bara att acceptera att det blir såhär i taket?
Mvh Johannes
Byggde ett kallförråd förra året och har börjat få lite mögepåväxt på råsponten på insidan och har förstått att det kan vara svårt att undvika i kallförråd. Har 2st ventiler idag, 1st på vardera sida och funderar på om man kanske skulle sätta en paxfläkt på ena sidan som får gå på låg hastighet för att få till lite bättre ventilation.
Kan detta vara en bra ide som kan hjälpa eller är det bara att acceptera att det blir såhär i taket?
Mvh Johannes
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Om det går att sänka fukthalten med större luftomväxling 🤔
En ouppvärmd byggnad kan bli kallare än det är utanför , när då varmare / fuktigare luft kommer in så kommer det i det kallare utrymmet / lokalen att kondensera på fasta föremål .
Om det blir bättre med större luftväxling , dvs varmare luft kommer in snabbare .
Ytterst tveksamt , men kanske .
Min egen erfarenhet , i Nov månad byggde jag garage och hade ofta immiga fönster på insidan av garaget .
Garaget hade träpanel på utsidan + tak , fönster , port + dörr monterade .
Extremt bra ventilerat iom att det mellan taket och ytterpanelen var öppet , under slagporten fanns en springa på 15-20 mm (det var blött på betongen framför porten)
En ouppvärmd byggnad kan bli kallare än det är utanför , när då varmare / fuktigare luft kommer in så kommer det i det kallare utrymmet / lokalen att kondensera på fasta föremål .
Om det blir bättre med större luftväxling , dvs varmare luft kommer in snabbare .
Min egen erfarenhet , i Nov månad byggde jag garage och hade ofta immiga fönster på insidan av garaget .
Extremt bra ventilerat iom att det mellan taket och ytterpanelen var öppet , under slagporten fanns en springa på 15-20 mm (det var blött på betongen framför porten)
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 963 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 963 inlägg
Tomture61 skrev:
Om det går att sänka fukthalten med större luftomväxling 🤔
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var exakt det här som slog mig när jag läste en liknande tråd för någon vecka sedan.
Jag har haft problem med fukt på golvet i mitt kallförråd. Det har aldrig varit blött men fuktig. Har kollat ventilen, taket allt! Sen slog det mig som du skriver att det faktiskt är kondens som gör det vått. Så jag tejpade således igen ventilen för att testa och japp, fukten försvann rätt fort.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kallförråd: Smälla på ny stående panel direkt befintlig spontad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Rådfråga om kallförråd – trasig vind- och fuktspärr
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga uppvärmt rum i kallförråd
Byggmaterial & Byggteknik -
Bastu i kallförråd
Bastu -
Dörrkarm direkt på trallen - kallförråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus