Hej!

Är idag en hyresgäst på hos en förening där vi driver en restaurangverksamhet. För ett par år sen gick vårt ventilationssystemet sönder pga gammal fastighet och fick vi bekosta för det nya som hyresvärden valde (eftersom det stod på kontrakten). Nyligen fick vi veta att föreningen kräver istället att vi måste flytta ventilationen på taket, sedan visade det sig att det inte är enligt lag utan snarare för att det fanns en "brandrisk" att ha det i köket (något som inte framgick vid första installationen). Är det rimligt att hyresgäst behöver bekosta den andra installationen pga det är 1. inte enligt lag utan av föreningens preferens, 2. de har felaktigt installerat den första, och vill nu att vi ska bekosta den nya än en gång.

Vad tycker ni? allt svar uppskattas!

Pratade ni med föreningen när den gamla gick sönder?
Det är alltså några år mellan installation av den nya och dom "nya" kraven.

Nu kan jag inte lagkraven som reglerar vad som ligger på fastighetsägaren och vad som ligger på nyttjaren, vem som står för vad.

Nu bedriver du näringsverksamhet, dvs du är inte hyresgäst på motsvarande sätt som för en bostad, och som du skriver är ni skyldiga att säkerställa er ventilationen.
Fastighetsägaren har valt det system ni har idag men ni har bekostat det och nu några år senare vill fastighetsägaren att systemet byggs om och ni bekostar det, rätt uppfattat?
Ni bör nog låta någon jurist titta på ert kontrakt hur det är utformat gällande detta om ni redan nu ser en tvistesituation. Hur detta avsnittet formulerats kan vara avgörande.

Problemet är att det endast var för 1,5 år sen vi installerade den förra ventilationen. Sedan gjorde jag en närmare undersökning där fastighetsägarna har rekommenderat enligt följande:

"En grundprincip för fördelningen av ägaransvaret för inredning bör vara att hyresvärden ansvarar för allt som enligt jordabalkens bestämmelser kan hänföras till fastighets- eller byggnadstillbehör. Det innebär att hyresvärden, som redan har framhållits i avsnitt 3.1, bör ha ägaransvar för fasta basinstallationer, såsom ventilation, fläktar..."

kolvit skrev:
"En grundprincip för fördelningen av ägaransvaret för inredning bör vara att hyresvärden ansvarar för allt som enligt jordabalkens bestämmelser kan hänföras till fastighets- eller byggnadstillbehör. Det innebär att hyresvärden, som redan har framhållits i avsnitt 3.1, bör ha ägaransvar för fasta basinstallationer, såsom ventilation, fläktar..."
Demmpa skrev:
Nu kan jag inte lagkraven som reglerar vad som ligger på fastighetsägaren och vad som ligger på nyttjaren, vem som står för vad.
Det är inte en lagstadgad fråga utan ett hyresavtal som reglerar. HUR någonting ska vara utfört finns det långtgående krav från samhället, t.ex. i detta fallet brandskyddsregler för en imkanal från ett restaurangkök. Men VEM som ska ansvara för detta framgår normalt av hyreskontraktet.

Jag har dock sett flera standardkontrakt från fastighetsägarföreningar som har klausuler som överlåter "alla" myndighetskrav för att anpassa lokalerna till den verksamhet som ska bedrivas där. Det är mao vanligt att hyresvärden friskriver sig.

Mycket riktigt sagt norrbottenstorpet. Precis som du säger så har även våra hyresvärdar friskrivit sig gällande ventilationsinstallationen. Dock ställer jag mig frågande till om hyresvärden verkligen kan helt och hållet kan "skriva bort all ansvar" i vårt hyresavtal just med tanke på att de avsiktligt gjort detta på vår bekostnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.