Ventilation vindbjälklag

1k läst  3 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Håller på med att bygga nytt hus, det som återstår innan skalet är klart är yttertaket. Idag finns endast råspont + takpapp och meningen är att jag ska lägga på plåtpannor (Plannja). Har ordnat luftning via takfoten men har inte bestämt mig för hur jag ska lufta "resten".

Har kollat igenom tidigare inlägg samt sökt på nätet vad gäller rekommendationer för ventilation men det är otroligt svårt att få några tydliga besked. Har funnit följande alternativ (i kombination med luftning av takfoten):

1. Luftning via springa i nock
    2. Lufting via öppningar i gavlarna
    3. Luftning via avluftare ("skorsten") i nock
    4. Mögelstoppers
    5. Kombination av ovanstående
    6. Ingen luftning

Har väldigt svårt att bestämma mig är det någon som har några råd ???

Mina egna funderingar kring punkterna ovan är:

1. Verkar effektivt men är lite krångligt att genomföra när man har plåttakpannor, måste dessutom i så fall såga upp en springa eftersom jag inte lämnat någon sådan.
    2. Enkelt billigt men frågan är om det ger något bra drag
    3. Fungerar nog bra men avluftarna kostar en del och frågan är om man behöver flera?
    4. Har fått uppfattningen att dessa mer ska ses som ett komplement till andra alternativ.
    5. Riskerar att släppa in för mycket luft??
    6. Känns lite väl radikalt även om tätningen inifrån mot vinden görs mycket tätare än tidigare

2. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Re: Ventilation vindbjälklag

Hade nog kört med nr 1 .
    Planja har väl nock pannor i plåt?

Mvh Putte

3. M
    Medlem Nivå 4

Jag har iofs vanliga pannor men jag kör alternativ 2 då vet jag att det inte regnar in även om det skulle gå hål på nocken. (men det är kanske ingen risk med plåtpannor?`)

4. H
    Medlem Nivå 4

Det behöver inte regna in genom nockventilationen, även om pannorna inte är täta. Jag har lagt en remsa takpapp på nockplankan och har ventilationen under denna.
    Hans

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: