Hej!

Jag har ett hus med självdrag och har precis byggt ett nytt badrum. I badrumstaket finns ett ventilationsrör som är 150 mm i diameter, och det går från några centimeter ovanför badrumstaket hela vägen upp till yttertaket. Jag planerar att installera en Pax-fläkt där, men fläkten har en anslutning på 110 mm i diameter.

Min fråga är:

1. Är det bäst att dra ett nytt 110 mm-rör från fläktens anslutning upp genom 150 mm-röret hela vägen till yttertaket?
  2. Eller ska jag använda en förminskning från 150 mm till 110 mm vid fläkten?

Vilka för- och nackdelar finns med de två alternativen? Finns det något jag särskilt bör tänka på för att säkerställa bra ventilation och minimera risken för kondens eller andra problem?

Tacksam för alla tips och råd!

K Kolsyraatom skrev:
Hej!

Jag har ett hus med självdrag och har precis byggt ett nytt badrum. I badrumstaket finns ett ventilationsrör som är 150 mm i diameter, och det går från några centimeter ovanför badrumstaket hela vägen upp till yttertaket. Jag planerar att installera en Pax-fläkt där, men fläkten har en anslutning på 110 mm i diameter.

Min fråga är:

1. Är det bäst att dra ett nytt 110 mm-rör från fläktens anslutning upp genom 150 mm-röret hela vägen till yttertaket?
  2. Eller ska jag använda en förminskning från 150 mm till 110 mm vid fläkten?

Vilka för- och nackdelar finns med de två alternativen? Finns det något jag särskilt bör tänka på för att säkerställa bra ventilation och minimera risken för kondens eller andra problem?

Tacksam för alla tips och råd!

• Två elledningar med gula kopplingsmuttrar sticker ut från ett hål i en grå vägg, troligen för installation av en elektrisk komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt in i ett mörkt ventilationsrör med en grå, flexibel slang som löper genom hålet i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd en förminskning till röret men det måste bli tätt så fläkten inte blåser ut luft på vinden istället för taket. En PAX-fläkt räcker bara till en liten del av huset. Tänk på att luften i huset måste kunna passera stängda innerdörr och att ventilationsspalter och -hål behövs.

Skall denna pax typ calima, sköta frånluften i hela huset? Då bör inte huset vara större än 22m2 om man nu vill hålla sig till boverket. Jag skulle sätta in en kanalfläkt på vind med reglering

Tack för era svar! Det här röret är ett "ensamt" rör som går från taket direkt ner till badrummet. Inga andra ventilationsrör är kopplade till just det här röret.

Är en förminskning ändå det bästa då?

Vilken ska man använda? Det är metall i taket och paxfläktens rör är i plast

Mvh

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.