Byggahus.se

Ventilation och värme till 60-talavilla

429 läst  8 svar

1. V
    Medlem Nivå 2
    Bor i en villa från 1963. Suterrängplan och ett våningsplan ovanpå men vind. Panna i suterrängplanet som sannolikt varit oljeeldad från början men nu är det elpatron, värmen vattenburen, integrerad vvb. Skorsten och självdrag som en gång i tiden säkert funkade utmärkt men utan eldning är det undermåligt.

Jag har tänkt att sätta dit en frånluftsfläkt på skorstenen inom kort för att få bättre omsättning. Samtidigt funderar jag på att få på plats ett bergvärmesystem inom något år (eller lvvp, men lutar åt bergvärme).

Hur bör jag tänka med ventilation om jag ändå tänkt byta värmesystem om 1-2 år? Funkar frånluftsfläkt med ett framtida bergvärmesystem eller är det risk att jag får göra om ventilationen igen då?

Skulle det vara bättre att låta någon göra både värme och ventilation samtidigt jämfört att göra det separat som jag tänkt nu? Funderingar o tips mottages tacksamt!

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Frånluftsfläkt är ju bra. Det eller FTX är det rimliga. Bergvärmen påverkar ju inte ventilationen så dom kör man helt separerade.

Gör båda så snart du kan, men dom görs ju ändå oberoende av varandra så ordningen spelar ingen roll

3. V
    Medlem Nivå 2
    Ungefär som jag själv gissade då. Men hur är det med styrning av systemen? En frånluftsfläkt styrs väl antingen helt manuellt från en tyristor el dyl. Eller på sin höjd kör man nån varvtalsreglering med luftfuktighet el temperatur som insignal, men sannolikt inte eftersom undertrycket alltid behövs

Styrs ett bergvärmesystem på något sätt som involverar frånluftsfläkten?

Jag antar att FTX blir en hel del ingrepp i huset så jag har inte kollat upp det nåt vidare. Eller låter det sig göras smidigt från vinden? Är det en investering som kan betala sig eller är det mest för ens klimatkarma? ;)

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Bergvärme har ingenting med ventilation att göra. Den styr temperaturen precis som en elpanna.

För att installera FTX behöver man sätta ventiler i taket på varje rum och dra kanaler på vinden. Har man öppen vind är det ganska enkelt.

FTX sparar en del energi och man får bättre ventilation och komfort. Det behövs ju inga friskluftsventiler som ger kallras. Har man möjligt är FTX bästa ventilationslösningen men det är ekonomiskt bättre att prioritera bergvärme före FTX om man inte har budget för båda.

5. V
    Medlem Nivå 2
    Tackar för svar Johannes. Jag bör nog kolla närmare på vad FTX skulle innebära för mig. Har tidigare hört att FTX är overkill, men det verkar ju finnas lite olika skolor. Om jag förstår det rätt så funkar FTX bra även i otäta hus, även om besparingen inte blir lika stor. Min kåk är byggd med 3-tumsregel så jag har inga stora förhoppningar om att få någon fantastisk energideklaration. Och mycket troligt att det inte är tätt överallt. Så, precis som du skriver, bergvärme bör nog få prioritet i mitt fall.

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Ja det funkar utmärkt även i otäta hus. Förstår inte riktigt vad den uppfattningen kommer ifrån att husen måste vara täta.

Frånluftsfläkt kommer ju öka ditt energibehov en del eftersom den blåser ut uppvärmd luft mot en idag troligtvis ganska begränsad ventilation. FTX ger dig då ventilation utan det ökade energibehovet. Och besparingen i energi är samma i ett FTX system oavsett hur isolerat huset är. Den sparar ju skillnaden i temperatur på inneluften mot utomhusluftens temperatur. Troligtvis vill man ha varmt i ett hus även om det är dåligt isolerat ;)

Det låter som det finns utrymme för lite tilläggsisolering i ditt hus också ;) ett väl isolerat hus ger lägre energibehov, jämnare innetemperatur och därmed bättre komfort. Förlåt om jag får in dig på massa omständiga projekt.

Skulle prioritera:
    1. Hjälplig ventilation
    2. Bergvärme
    3. Tillägsisolering
    4. FTX

7. V
    Medlem Nivå 2
    Ingen anledning till att be om förlåtelse. Det är ju inte ditt fel att mitt hus är som det är!

Går det alltså att lösa ventilationen hjälpligt (dvs F) som du föreslår och sedan installera FTX senare? Antar att jag måste spec:a en fläkt som går till FTX men utan att använda återvinningen till att börja med.

Tilläggsisolering skulle bara vara aktuellt utifrån vid framtida fasadbyte. Och jag är skeptisk till hur mycket yttre tilläggsisolering ger. Har inte kollat var vilka spärrar jag har ännu, inte heller räknat på u-värden. Det blir ju dåligt även om jag skulle dubbla väggtjockleken!

8. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    En väldigt snabb, enkel och billig lösning på förstärkt vent är väl en badrumsfläkt (/badrum), ev också en i pannrummet om det dragits ut luft där tidigare. Om/när annat ventsyst är aktuellt så är det ju bara att plocka ner fläktarna igen.

Undersök bara så det är separata kanaler till alla olika ventilationskanaler. Annars är det nog en central utsugsfläkt uppe i toppen av skorstenen som ska till. (Så att inte luft som dras ut på ett ställe trycks in på ett annat om det är en gemensam kanal.)

9. V
    Medlem Nivå 2
    Ja det lutar nu åt att satsa på utsugsfläkt med huv på skorstenen. Passar på att sätta dit några fler tilluftskanaler också då det är snålt med det i dagsläget. Förre ägaren satte dit plastfönster utan kanaler och jag gissar att huset blev av med en hel del flöde med den åtgärden eftersom ingen ny tilluft tillkom.

I suterrängplanet är det faktiskt bättre luft. Men där sitter en radonfläkt i det ventilerade golvet och jag antar att den gör en del jobb. Även om jag inte har koll på hur flödet på denna går. Antar att den använder samma från/tilluftkanaler men ökar omsättningen nära plattan.