Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Ventilation nybyggt garage

1. E
    Medlem · 80 inlägg
    Hej!

Vi håller på med de sista delarna av sommarens garagebygge och funderar lite över det här med ventilation. Det är ett varmgarage, som kommer värmas upp med en luft-luft-värmepump. Så vitt vi förstått det bör det sitta en tilluftsventil på ena sidan och en frånluftsventil på väggen mitt emot denna. Den ena ska sitta lågt och den andra högt va? Vi tänker att vi sätter dem diagonalt mot varandra, om ni förstår hur jah menar, men vad är det för ventiler man ska använda?

Kan det fungera med någon av dessa?
    https://www.byggmax.se/ventilation/ventiler/tilluftspaket-rmp-pax-p6711249

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...riskluftsventiler/tilluftsventilssats-414084/

Båda heter ju ”tilluftsventil” så jag misstänker att den frånluftsventilen ser annorlunda ut?
    Inte kan det bara vara en sådan här?
    https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...skluftsventiler/franluftsventil-414082/#tab04

Känns som att det måste vara något rör som sitter i själva väggen också, och någon utvändig del, eller?

• Laddar…
  2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 734 inlägg
    Tänk att kall luft värms och stiger uppåt. Alltså tilluft nere vid golvet och frånluft högre upp.
    Jag har inte kollat dina länkar.

Det kan vara fiffigt att dra fram el till platsen för frånluft så att du kan sätta en enkel fläkt där. Behöver kanske inte sätta den nu men enklare/ snyggare att få dit el nu.

• Laddar…
  3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 8 097 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Sätt en frånluftsfläkt så kan ni köra den vid behov

4. E
    Medlem · 80 inlägg
    Tack för era svar. Någon av er som kan länka till lämpliga produkter?

Elen är redan dragen, det är i stort sett bara ventilationen som återstår.

5. T
    Medlem · 11 inlägg

Techniques1

Medlem
    Hej,
    Vad man behöver för ventilation beror ju på hur stort garaget är och hur det ska användas. I ett vanligt garaget för 1-2 bilar skulle jag ha haft två stycken friskluftsventiler/tilluft tex en på varsin sida porten och en paxfläkt i andra endan garaget som suger ut luft. Tänk på att inte sätta friskluftventilerna för lågt så dom hamnar under snön vintertid.
    Lycka till !
    /T

6. E
    Medlem · 80 inlägg
    Tack!
    Det är ett dubbelgarage, BYA 60 kvm. Vi har tänkt ha ett litet gym där, men i övrigt kommer vi nog inte vistas där så mycket, bara ut/in med bilarna.

Bra tips med höjden, här uppe i norr blir det onekligen en del snö.

Men måste man ha en fläkt till frånluften? Det går inte bara att sätta in ett rör (typ spiro) och en sådan här? https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...on/friskluftsventiler/franluftsventil-414082/ Så kan man montera fläkt i efterhand om man upplever att det behövs?

Men tilluften behöver ingen fläkt? Räcker med något liknande detta, för det verkar väl vara ett paket avsett för just tilluft...? https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...riskluftsventiler/tilluftsventilssats-414084/

7. E
    Medlem · 80 inlägg
    Mest troligt ryms det dock bara tilluftsventil på ena sidan om portarna...

8. Johannes Carlsson

Johannes Carlsson

Allvetare
    Sätt in en fläkt direkt. Den behöver ju inte gå hela tiden. När den inte går så funkar den som en friskluftsventil. En enkel frånluftsfläkt är inte dyr.

Tilluft behöver ingen fläkt. Man kan sätta ventiler i porten också.
    Den ena ventilen du tittat på är en takventil.

• Laddar…
  9. E
    Medlem · 80 inlägg
    Okej, då får det bli en fläkt. Har du en länk till någon lämplig? Så billig som möjligt förstås, men den ska ju ändå sköta jobbet.

• Laddar…
  10. Johannes Carlsson

Johannes Carlsson

Allvetare
  11. E
    Medlem · 80 inlägg
  12. T
    Medlem · 11 inlägg

Techniques1

Medlem
    Det är inget måste med fläkt. Jag hade dock satt in en sådan om jag byggt ett nytt garage för att få en mer kontrollerad ventilation. Det är dyrt att ventilera så man vill inte ha in för mycket kalluft, samtidigt som man vill veta att man ventilerar tillräckligt för att få bort fukt mm.
    Med bara friskluftsventiler i väggarna är det svårare att ventilera lagom :)
    /T

• Laddar…
  13. E
    Medlem · 80 inlägg
    Låter rimligt

Men hur vet jag vad som är lagom? Eller ”känner” fläkten av det själv på något märkligt sätt?

• Laddar…
  14. Johannes Carlsson

Johannes Carlsson

Allvetare
    Det finns ju lite olika varianter, en del fläktar är t.ex. fuktstyrda och med timer etc. Men kostar då mer.

Elinkoppling kan nog skilja beroende på vad man väljer. IP behövs bara i våtrum, och det är ett rör som behövs. Skulle sätta ett med galler på utsidan. Kolla vad dom har hemma på din bygghandel

• Laddar…
  15. S
    Medlem · 734 inlägg
    Jag har mitt tillopp precis under värmepumpen så varm luft blandas med den kalla utomhusluften. Sen på andra sidan gaveln så sitter en fresh elfläkt som går konstant.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.