Jag har ett inglasat uterum på en upphöjd altan där det skall sättas in till- och frånluftsventiler (Fresh Celsius Intellivent). Problemet är att det är i princip bara glas i uterummet, både väggar och tak.
Det finns en halvvägg där det skulle kunna sitta en ventil men den hamnar då endast cirka 60 cm över golvet. Det blir ju dessutom effektivt att ha både till- och frånluftsventil på samma vägg.
I övrigt så finns det bara kraftiga takstolar som håller uppe glastaket och dessa antar jag att det är olämpligt att borra stora hål i. Möjligen nära balken på husväggen som takstolarna vilar på.
En tanke som slog mig är att om frånluftsventilen sätts på halvväggen (jag förstår att det inte är optimalt), kan man då sätta tilluftsventilen att gå genom golvet i andra änden av uterummet som ju är byggt på en upphöjd altan ca 1,20 över mark?
På bilden syns halvväggen och takstolarna. Vilken alternativ är bäst?
Det finns en halvvägg där det skulle kunna sitta en ventil men den hamnar då endast cirka 60 cm över golvet. Det blir ju dessutom effektivt att ha både till- och frånluftsventil på samma vägg.
I övrigt så finns det bara kraftiga takstolar som håller uppe glastaket och dessa antar jag att det är olämpligt att borra stora hål i. Möjligen nära balken på husväggen som takstolarna vilar på.
En tanke som slog mig är att om frånluftsventilen sätts på halvväggen (jag förstår att det inte är optimalt), kan man då sätta tilluftsventilen att gå genom golvet i andra änden av uterummet som ju är byggt på en upphöjd altan ca 1,20 över mark?
På bilden syns halvväggen och takstolarna. Vilken alternativ är bäst?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Glest trallgolv som är isolerat underifrån.F fribygg skrev:
Gaveln ovan fönstret består av två balkar. En rak balk över fönstren och en trekantig över den. Tänker du att det går bra att borra hål i den raka balken utan att det påverkar bärigheten allt för mycket?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bästa uppvärming för inglasat uterum
Värme allmänt -
Värma upp inglasat uterum, problem…?
Byggnadsfysik -
Är det någon som har erfarenhet av höga skjutglaspartier för uterum?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Plattak på glastak uterum
Tak & Vind -
Hur hade ni gjort? (Inglasad Veranda/Utekök/Uterum)
Altan & Uteplats