Byggahus.se

Ventilation i litet badrum - rätt eller fel? Val av fläkt?

1. K
    Medlem Nivå 2
    God fortsättning allesammans!

Vår Pax 131 badrumsfläkt har lagom till årsskiftet börjat låta som ett tröskverk och behöver troligen pensioneras (jag gissar på lagerfel).

Bifogade bilden visar hur det ser ut idag.
    Takventilen är "självdrag" och går via rör upp genom skorstensbeslaget.
    Pax-fläkten sitter på yttervägg och styrs via strömbrytare, dvs den suger ut luft från badrummet.
    När jag tog lös den idag för att mäta röret så vill ju luften hellre in än ut den vägen, inget konstigt kanske? Fläkten har kallrasskydd.

Är vårt badrum korrekt ventilerat?

Jag funderar på köpa en Fresh Intellivent men som ni ser har jag utanpåliggande kabel, en lokal butik föreslog att jag köper den och borrar hål för kabeln. Funkar det?
    Sen vet inte om jag ska låta den gå konstant (utan kallrasskydd) eller köra den på fuktsensor med kallrasskydd?
    Eller ska man satsa på annan fläkt, Pax Passad kanske...?

Tack på förhand!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    PC285642.jpg

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Varför inte sätta den i takkanalen, det är den naturliga vägen för frånluft som du nu kan förbättra.
    Och väljer då en fläkt som kan gå på lågvarv kontinuerligt, speciellt bra sommartid.
    Välj också en som forcerar via fuktsensor och som du även via strömbrytare kan forcera.
    Tilluft tar du sedan via utrymme i toalettdörren.
    Kanalen i väggen fyller sedan inget syfte utan skulle kunna sättas igen, men gör det enkelt med tilluftsventil som du stänger. Då kan du öppna om behov skulle finna.

• Laddar…
  3. K
    Medlem Nivå 2
    Det verkar som rören i takkanalen är eternit, kan det ha något att göra med att tidigare husägare valt att gå genom väggen istället?
    Eller är det pga duschen är där borta vid fönstret?

Redigerat 28 dec 2014 16:23
  4. E
    Medlem · Nivå 12
    troligen bara av okunskap

5. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Rör i eternit är bättre än bullriga plåtrör.
    Var glad åt riktiga kvalitetsdetaljer. Så länge man inte borrar, slipar etc i eterniten så är den utmärkt. Dagens ersättningsmaterial är fibercement, där fibrerna inte är eternit utan något annat.

Kör på Anders S förslag.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Den där "säkerhetsbrytaren" som sitter vid fläkten, ser ut att sitta väldigt tveksamt elsäkerhetsmässigt, om det är inom duschutrymmet.