Hej på er.

Skall sätta in en luftvärmepump i mitt garage om några veckor och tänkte samtidigt sätta in en frånluftsfläkt och borra 2 hål för friskluft (50 kvm stort garage)

Räcker det med 1 frånluftsfläkt? Och har ni tips på fabrikat så vore det mycket tacksamt då jag tänkt beställa i veckan

S Stabbsson skrev:
Hej på er.

Skall sätta in en luftvärmepump i mitt garage om några veckor och tänkte samtidigt sätta in en frånluftsfläkt och borra 2 hål för friskluft (50 kvm stort garage)

Räcker det med 1 frånluftsfläkt? Och har ni tips på fabrikat så vore det mycket tacksamt då jag tänkt beställa i veckan
Denna borde funka + två 100mm tilluftdon

https://ventilation.se/sv/products/...UxnY3XIsUlp7e2aMe8ac5e78u6NXfgrwaAmKLEALw_wcB

S Stabbsson skrev:
Hej på er.

Jag har en mini-FTX i garaget i kombination med luftvärmepump. Mycket nöjd.
https://ventilation.se/sv/products/mini-ftx-aggregat-europlast-1/2686

Beror på hur du använder garaget. Normalt räcker det med självdrag, kör man in vinterbil är en avfuktare lämpligt

Rabbithole Rabbithole skrev:
Beror på hur du använder garaget. Normalt räcker det med självdrag, kör man in vinterbil är en avfuktare lämpligt
Tanken är att det endast skall vara förvaring av saker, skall ju bli varmgarage så tänkte förvara precis vad som helst.

Tanken med styrd fläkt är väl mest för säkerställa att det verkligen sker en cirkulation samt luftbyte och inte står still. För då vet man med sig att det funkar

Edit. Inga bilar i garaget

S Stabbsson skrev:
Tanken är att det endast skall vara förvaring av saker, skall ju bli varmgarage så tänkte förvara precis vad som helst.

Tanken med styrd fläkt är väl mest för säkerställa att det verkligen sker en cirkulation samt luftbyte och inte står still. För då vet man med sig att det funkar

Edit. Inga bilar i garaget
Ett lågt hål och ett högt hål på motståndare sida är allt som behövs. Onödigt att överventilera (och övervärma)

Ett lågt hål och ett högt hål på motståndare sida är allt som behövs. Onödigt att överventilera (och övervärma)
Ja tanken är att luftvärmepumpen hamnar på motsatt sida om porten och sätter tillluft långt ner i samma ända och en frånluft högt upp ovanför porten

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Missuppfattning! En fläkt ger inte nödvändigtvis ett större flöde än självdrag.

Ett självdragssystem ger olika flöde beroende på temperatur och väder. Störst blir flödet troligen när det är kallast och blåser åt fel håll..
Fläkten kan man dimensionera så den ger ett, i princip, oförändrat flöde oavsett väder.

Vill man ha stabilt luftflöde så skulle jag föreslå:
Frånluft: Ø100mm kontrollventil, 1st Ø100mm kanalfläkt (EC-styrning) & ytterväggsgaller Ø100mm. (Är det ljudkänsligt så ljuddämpare på en eller två sidor av fläkten också)
Tilluft: ytterväggsgaller Ø125mm & tallriksventil Ø125mm ett intag med tallriksventil kan man justera ner till ett utmärkt lågt flöde och om man stänger ventilerna lite lagom så man har lite mottryck så minimerar man vädereffekterna!

Sedan kan man väl alltid diskutera och fundera på vad som är bäst. Dyrt nu, med bättre styrning eller billigt nu och sämre styrning. (Jag är inte alls övertygad om att en fläkt är värt pengarna, men hemma hos mig själv skulle jag nog kosta på mig..)

L LAnsgar skrev:
Missuppfattning! En fläkt ger inte nödvändigtvis ett större flöde än självdrag.

Ett självdragssystem ger olika flöde beroende på temperatur och väder. Störst blir flödet troligen när det är kallast och blåser åt fel håll..
Fläkten kan man dimensionera så den ger ett, i princip, oförändrat flöde oavsett väder.

Vill man ha stabilt luftflöde så skulle jag föreslå:
Frånluft: Ø100mm kontrollventil, 1st Ø100mm kanalfläkt (EC-styrning) & ytterväggsgaller Ø100mm. (Är det ljudkänsligt så ljuddämpare på en eller två sidor av fläkten också)
Tilluft: ytterväggsgaller Ø125mm & tallriksventil Ø125mm ett intag med tallriksventil kan man justera ner till ett utmärkt lågt flöde och om man stänger ventilerna lite lagom så man har lite mottryck så minimerar man vädereffekterna!

Sedan kan man väl alltid diskutera och fundera på vad som är bäst. Dyrt nu, med bättre styrning eller billigt nu och sämre styrning. (Jag är inte alls övertygad om att en fläkt är värt pengarna, men hemma hos mig själv skulle jag nog kosta på mig..)
Så du tror att 1 st tillluft på 125mm i ena hörnet borde räcka för min del?

Nu tog jag bara första bästa men en Östbergs 100 kanalfläkt är avsevärt mycket dyrare än en intellivent fläkt. Så vad är skillnaden egentligen? Och är de inte bättre med 125 i frånluft? Eller vill man ha mindre där för att tvinga ut luft?

S Stabbsson skrev:

Nu tog jag bara första bästa men en Östbergs 100 kanalfläkt är avsevärt mycket dyrare än en intellivent fläkt. Så vad är skillnaden egentligen? Och är de inte bättre med 125 i frånluft? Eller vill man ha mindre där för att tvinga ut luft?
Det är nog rörfläkt som anses, kostar typ 200:- på Jula/Biltema

Som det låter behöver du nog ingen ventilation alls typ så en sån enkel duger. Jag kör bara självdrag i mitt garage och det funkar finfint

S Stabbsson skrev:

Jag tror att 1 intag duger alldeles utmärkt. Sätt intag och frånluft i motstående hörn så drar du luften genom hela rummet och den sprider sig tillräckligt bra.
(Om man skulle vilja ha högre följde vrider man en knapp - istället för att borra fler hål som med självdrag)

50m² brukar man ventilera 50*0,35 = ~20l/s. En 100 ventil kan vara lite gränsfall, kanske kan man tänka ventil 125, fläkt 100, YG i 125. (Större fläkt = dyrare inköp. Onödigt när en mindre klarar flödet galant)
Jag tänkte att man håller ner dim för att få lite tryck i systemet = mindre variationer pga väder.
Troligen funkar vilketsom alldeles utmärkt..

En typ intelligent eller pax räcker säkerligen för att skapa tillräckligt flöde och fyller garanterat funktionen som krävs. Jag inbillar mig att kanalfläkten ger större möjlighet att exakt styra flöde, oberoende av väder/vind, med hjälp av högre mottryck och att den är reglerbar i varvtalet.
Men det kan också vara en arbetsskada att aldrig rita in den typen av produkter..

"Rörfläktar" från billiga märken är mest troligt inga EC-motorer. Isåfall kan man inte styra flödet mer ön genom att bygga ett högre tryck..

Det där flödet är för bostadsutrymmen, som dessutom är överdimensionerat för säkerhets skull.

Det är ett varmförråd som rummet skall användas som, vi övertänker detta

• Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
Det där flödet är för bostadsutrymmen, som dessutom är överdimensionerat för säkerhets skull.

Det är ett varmförråd som rummet skall användas som, vi övertänker detta
Att spendera första maj med att övertänka på internätts måste väl ses som meningen med livet!

Jag tycker det är lite märkligt att föreslå en dålig lösning och sedan argumentera för den med att andra lösningar är för genomtänkta..

Vad talar för att självdrag är bästa lösningen i ett förråd?
I uppvärmda utrymmen påstår jag att självdrag är en dålig lösning på alla sätt - utom installationskostnad.

Korrekt att 0,35 inte är lagkrav för förråd, men om man nu ska ventilera så tänker jag att det nog inte är en så dum riktlinje. Eller vad tycker du är lagom?
Jag antar att man får bestämma sig för vad målet är och sedan göra den enklaste lösningen som duger.. :)

0.35 l/s och m2 är den lägsta nivå en bostad får ha i luftomsättning och är det som en ovk besikting jämförs med. Projektering av en vent anläggning blandar man många fler parametrar för att ge god marginal och som underlag för att rätt dimendionera fläkter osv.

Nu är vad jag förstår är detta ett garage och ingen bostad så inga myndighetskrav finns. Men för att lufta ut ett förråd (skall användas så enligt ts) skulle nog självdrag funka bra går det att använda för bilar så vill man nog ha större flöden för både lukt och fukt vilket fläkt kan ge.

Jag håller med @Rabbithole här. Du kommer inte behöva en fläkt. Självdrag med motstående ventilationshål kommer räcka.

Viktigare är att säkerställa att LLVP inte är den enda uppvärmningskällan? Du har väl radiator också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.