Hej!
Har köpt ett hus med självdrag. Friskluftventiler finns i vardagsrum och tvättstuga och frånluft i badrummet.

Enligt besiktningsmannen så behöver vi sätta friskluftventiler i sovrum och sätta en fläkt i badrummet för att få till att luften byts ut.

Utluften går via vinden upp på taket genom ett isolerat ventilationsrör. Jag funderade på att sätta en Pax Calima i taket i badrummet men ventilen sitter ovanför duschen (vilket skulle kunna vara ok enligt Säker vatten), dock så blir det ju lite ful kabeldragning.

Funderar istället på att skära av en del av ventilationsröret och sätta in en kanalfläkt, och vill ha möjlighet att styra den, t.ex. grundventilation för när huset står tomt, mer ventilation när vi är på plats och hög ventilation när någon duschar.

Såg även Pax Eos 100H, tänker mig att det kanske vore smart att återvinna värmen men badrummet är på andra sidan av huset och då blir det ganska krångligt att dra tilluften till rätt ställe. Skulle ju även behöva ta upp ett hål till för att få in uteluften till Eos.

Värt att titta på ändå? Eller bara nöja sig med att såga upp en bit av ventilationsröret och sätta dit en enklare fläkt? En Pax Viaduct 100s klarar ju 97m3/h. Frågan är om den går att styra på ett smidigt sätt.

Eller varför inte typ en chassifläkt? En Noctua NF-A12x25 PWM fixar upp till 102m3/h och går lätt att styra.

• Gilla
Annn555
  • Laddar…
Det enda seriösa lösningen är en kanalfläkt typ CK100C1EC ca 2500kr.
Den har en driv förmåga ca 25ggr mer en någon av de du nämner och då menar jag inte flödet utan vad den klarar att trycka och förflytta luft (Pascal). Dem du nämner klarar att flytta luft genom husvägg och enbart det utrymme där den sitter i.

• Gilla
Annn555
  • Laddar…
Sen har det gått lite hysteri i ventilation. De som bodde där tidigare klarade sig tydligen fint utan fläktar. Själv har jag själv(drag) vilket fungerar tillräckligt bra även när jag inte eldar så ofta och på sommaren är det bara att ha ett fönster på glänt. Så, prova att bo in dig ett tag innan du börjar greja för något du kanske inte behöver.

• Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Sen har det gått lite hysteri i ventilation. De som bodde där tidigare klarade sig tydligen fint utan fläktar. Själv har jag själv(drag) vilket fungerar tillräckligt bra även när jag inte eldar så ofta och på sommaren är det bara att ha ett fönster på glänt. Så, prova att bo in dig ett tag innan du börjar greja för något du kanske inte behöver.
Det bodde en ensam man där, nu är vi fyra som ska in där plus eventuella gäster. Man märker att det finns en viss doft i huset när det har stått tomt, så vill få till bättre ventilation för att förbättra luftkvalitén för att få bort doften.

T tbsh skrev:
Utluften går via vinden upp på taket genom ett isolerat ventilationsrör. Jag funderade på att sätta en Pax Calima i taket i badrummet men ventilen sitter ovanför duschen (vilket skulle kunna vara ok enligt Säker vatten), dock så blir det ju lite ful kabeldragning
Om ÖV inte är inredd bör det väl gå att dra elen på vinden?

F fribygg skrev:
Om ÖV inte är inredd bör det väl gå att dra elen på vinden?
Jo det hade varit ett snyggt alternativ, måste ta mig upp på vinden för att kika om det redan finns el där på något sätt.

T tbsh skrev:
Jo det hade varit ett snyggt alternativ, måste ta mig upp på vinden för att kika om det redan finns el där på något sätt.
Det blir inte fulare kabeldragning med en paxfläkt i duschtaket än med en kanalfläkt på vinden

Redigerat:
  • Gilla
tbsh
  • Laddar…
Finns även Mitsubishi miniventilation VL-100

• Gilla
Annn555
  • Laddar…
Plockar upp tråden igen.
Det finns el draget på vinden så planen är att köpa en kanalfläkt som jag kan styra.
Typ en Kanalfläkt Östberg CK 100 C EC-y2 eller Pax Kanalfläkt 100S.
Då behöver jag bara koppla någon zigbee-styrare till (tar tacksamt emot förslag), så kan jag enkelt ställa den på typ 5% när vi inte är på plats, x% när vi är där och så kanske jag i framtiden sätter in en fuktsensor i badrummet som kan dra upp fläkten ifall någon duschar.

Tror att det blir bästa lösningen.
Funderade på en Pax EOS 100H men tror inte att det lönar sig (har inte räknat på det ännu dock så kanske återkommer...)

Bra tråd.
Visste inte att energideklfirman ev kan kräva fläkt vid självdrag

Annn555 Annn555 skrev:
Visste inte att energideklfirman ev kan kräva fläkt vid självdrag
Att förstärka självdraget med en TurboVent på skorstenstoppen eller komplettera badrummet med mekanisk fuktstyrd ventilation är nog inte ovanligt, men det är knappast upp till den firma som energideklarerar att kräva nån sån lösning.

• Gilla
Annn555
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att förstärka självdraget med en TurboVent på skorstenstoppen eller komplettera badrummet med mekanisk fuktstyrd ventilation är nog inte ovanligt, men det är knappast upp till den firma som energideklarerar att kräva nån sån lösning.
tack

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.