Ventilation gästtoalett

166 läst  3 svar

Sida 1 av 1
  1. M
    Medlem Nivå 5
    Hej forumare

Håller på att bygga en gästtoalett (bara handfat och wc) i ett utrymme där det tidigare var en klädkammare. Självklart en hel del meck då allt saknas (vatten, avlopp och el) men det tar jag vid behov i andra delar av forumet.
    Det som finns är en ventil ut från utrymmet, problemet är att den mynnar på andra sidan ut i garagevinden.
    Är ju ingen större mängd fukt som skall ut , utan mer bara odörer och luftombyte.
    På vintern är det ju kallt ute i garaget och då bör flödet gå åt rätt håll, värre på sommarhalvåret då det kan bli rätt varmt på garagevinden. Bör jag ha någon form av backventil eller mekanisk ventilation? (Självdrag i övrigt)
    Några andra problem med att den mynnar direkt ut på garagevinden?
    Kan till nöds dra en egen kanal för den och låta mynna ut i garagets fasad utåt.
    Något jag bör tänka på i övrigt? Brandrisk etc?

Hur gör jag med tilluft? Räcker det med det som läcker vid dörren (som är en vanlig innerdörr i en villa)?

Utrymmet är ca 1.8x1 meter och 2,6o i takhöjd

2. D
    Medlem Nivå 8
    Skicka absolut inte ut det på garagevinden.

Sätt helst en fläkt och dra ut röret genom taket eller fasaden. Kanalen måste isoleras.

Till dörren är det väl lättast att sätta en badrumströskel som skapar en luftspalt längs ner.

3. M
    Medlem Nivå 5
    Varför inte ut på garagevinden? Den är ju välventilerad i övrigt.

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 17
    Man ska aldrig aldrig släppa ut varm&fuktig luft till ett kallt utrymme (förutom utomhus).
    Anledningen är att det lätt blir mögel pga att RF kommer att stiga i det kalla utrymmet.

Ett garage brukar/bör(/numera ska) vara en egen brandcell. Så dra en kanal från gästtoan via garagevinden ut genom fasaden, brandisolera kanalen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: