Bygger ett hus från CA-boden, blir tätt som en krabbröv med ångspärr och ångbroms (badrum), så ventilationen blev helt plötsligt ett problem. Huset är 50 kvm, men övervåning med 170 cm som högst blir också "boyta" med sovrum där två vuxna och två barn kommer att sova, varje sovrum har väggventil med 100 mm diameter och mekanisk reglering som stänger ner till max 20% vid kyla.
Bör nog ha någon ventil på nedervåning motsatt sida av kök/badrum, motsatta sidan kommer också ha braskamin med egen tillluft (inte utsatt).
Först tänkte jag montera en badrumsfläkt på väggen som går automatiskt vid fukt, men att den ska gå konstant med 1 cm springa under badrumsdörren för att suga luft från ventilerna, sedan tänkte jag att man kan väl dra ett aluminiumrör i taket med lite fall (fukt) till köksfläktens imkanal som går rakt igenom väggen och installera en kraftigare köksfläkt som kan sköta både kök och badrum? Jag gillar tanken på att köra ett utblås på kortsida och jag ogillar att göra hål i taket, då man måste köpa ny plåt.
Fel tänkt? Någon som vet en fläkt som skulle passa?
Bör nog ha någon ventil på nedervåning motsatt sida av kök/badrum, motsatta sidan kommer också ha braskamin med egen tillluft (inte utsatt).
Först tänkte jag montera en badrumsfläkt på väggen som går automatiskt vid fukt, men att den ska gå konstant med 1 cm springa under badrumsdörren för att suga luft från ventilerna, sedan tänkte jag att man kan väl dra ett aluminiumrör i taket med lite fall (fukt) till köksfläktens imkanal som går rakt igenom väggen och installera en kraftigare köksfläkt som kan sköta både kök och badrum? Jag gillar tanken på att köra ett utblås på kortsida och jag ogillar att göra hål i taket, då man måste köpa ny plåt.
Fel tänkt? Någon som vet en fläkt som skulle passa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hade en Lgh på 90-talet som man styrde all ventilation via köksfläkten. Vet inte om hur det var kopplat å så, om det var ett eller två rör som gick upp i köket. Fläkten var en futurum (Franke idag?!)..
Hål i gavel istf tak kan jag förstå. Tänk dock på att matos fr kök/fläkt lätt kan ta vägen in genom ev tilluftsventil på samma gavel, (beroende på väder).
Tror även att fläktens funktion blir bättre med ett vertikalt rör. Men det går ju att sätta på utanför väggen och dra upp över takkanten, med "kinahatt" på.
Tror även att fläktens funktion blir bättre med ett vertikalt rör. Men det går ju att sätta på utanför väggen och dra upp över takkanten, med "kinahatt" på.
Frågan är hur långt avstånd det behöver vara? Inluft kanske 3 meter ifrån utluft.Oldboy skrev:Hål i gavel istf tak kan jag förstå. Tänk dock på att matos fr kök/fläkt lätt kan ta vägen in genom ev tilluftsventil på samma gavel, (beroende på väder).
Hej hej..
Ta en titt på http://www.energybuilding.se de säljer Lunos ventilations system som bygger på till och från luft med värmeåtervinning i väggventils format.
Ta en titt på http://www.energybuilding.se de säljer Lunos ventilations system som bygger på till och från luft med värmeåtervinning i väggventils format.
Hej
I mitt nybyggda gästhus (48 m2) satte jag en liten FTX-klump: "PAX EOS 100 H" i badrummet med ett par utblås i sovrummet i husets andra ände. Funkar bra för gästhus men kanske för klen om ni bor många. Men den kostar under 10.000 spänn.
I mitt nybyggda gästhus (48 m2) satte jag en liten FTX-klump: "PAX EOS 100 H" i badrummet med ett par utblås i sovrummet i husets andra ände. Funkar bra för gästhus men kanske för klen om ni bor många. Men den kostar under 10.000 spänn.
Logga in
Skapa konto
Spännande, vi bor fyra i vårt hus, vet inte hur som krävs. Var är insuget (friskluft) och vart tar duschångan vägen?J jocek skrev:
Tack! Spontant är denna svar på ALLT? För bra för att vara sant? Detta utblås kan man sedan splitta och fördela rätt frikostigt till sovrum och vardagsrum mm. Måste läsa hur mkt den sprutar ut och vad rek för oss. Detta innbär att jag får köra separat spisfläkt, men med bas på tråden lutar det åt det i alla fall...J jocek skrev:
Hur upplever du ljudnivån av denna?J jocek skrev:
Tänkte ev installera en i källaren, men även funderat om man ska installera en på övervåningen i våran walk-in-closet som ligger vägg i vägg med våran säng...