1 943 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Ventilation/fläkt i köket - tips?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag tänker praktiskt kring köket och vill ha spis samt fläkt så nära murstocken det är möjligt. Min sambo tänker lite mer känsla och vill ändra möblemanget helt. Det skulle innebära att vi antingen får ha en kolfilterfläkt alternativt dra en tråkig kanal i taket.
Skjuter man sig själv i foten och tänker kortsiktigt om man sätter in en kolfilterfläkt?
Skjuter man sig själv i foten och tänker kortsiktigt om man sätter in en kolfilterfläkt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Det är högre underhållskostnad med en kolfilterfläkt eftersom kolen måste bytas regelbundet och det blir inte heller lika osfritt med en kolfilterfläkt. Om man har en fläktkåpa och har motorn på vinden så blir det tystare i köket, men varje krök på röret sänker hastigheten/effektiviteten, liksom extra långt rör.
Titta på Frankes kåpor med rörformat kolfilter, Bosch och Siemens CleanAir-lösning och Fjåråskupans InHouse-filter. De renar lika bra som en fläkt ansluten till en kanal. Thermex har en snarlik lösning ocksåChrissofsweden skrev:
Du får en kostnad för filtren men du skyfflar inte ut uppvärmd luft ur huset.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Belägg för det? Har aldrig sett ett test som stödjer det. Likaså var det inget Bosch och Siemens kommit fram till när jag var på kurs på deras fläktfabrik i Tyskland för 6-7 år sedan.GoForIt skrev:
Eller menar du inte utdragsfläkt (som i utdragbar) utan utblås? Påståendet är fel i vilket fall som helst. Många kolfilterfläktar är värdelösa men en del är mycket bra.
Möjligen fel ordval, det jag avsåg var en fläkt där luften går iväg utomhus.[SH] skrev:
Belägg för det? Har aldrig sett ett test som stödjer det. Likaså var det inget Bosch och Siemens kommit fram till när jag var på kurs på deras fläktfabrik i Tyskland för 6-7 år sedan.
Eller menar du inte utdragsfläkt (som i utdragbar) utan utblås? Påståendet är fel i vilket fall som helst. Många kolfilterfläktar är värdelösa men en del är mycket bra.
De kolfilterfläktar jag har erfarenhet av har inte fungerat tillfredsställande alls.
Det är min erfarenhet, och det jag gav uttryck för i mitt inlägg.
Din erfarenhet är dock inte hela sanningen...GoForIt skrev:
Bosch har också konstaterat att om du bor i ett modernt hus med FTX kan du få lägre total driftkostnad med en av deras CleanAir-fläktar. Kostnaden för kolfilter äts upp av att du inte skyfflar ut en massa uppvärmd luft ur huset.
Tycker att "Om ni har några som helst matlagningsambitioner, så är det utdragsfläkt som gäller.. " låter som ett ganska kategoriskt uttalande och inte "Enligt mina erfarenheter fungerar inte detta...".GoForIt skrev:
Att på ett forum kategoriskt hävda en sak som endast är baserad på egen erfarenhet kan leda till mothugg från någon med mer erfarenhet/kunskap. Lev med det...
Så, nu släpper jag detta. Ha en bra dag!
Och samma test visar att utblåsfläktarna har bättre fettuppsugning och avlägsnar ånga.[SH] skrev:
I höstas testade Råd & Rön fläktar, både för utblås och för återcirkulation. Jag har verkligen inte den tidningen som husgud, ibland rör de till det ordentligt, men testet av fläktar är tämligen välgjort och i detta fall kunde de konstatera att kolfilterfläktar finns i skalan från riktigt usla (typ <5% osupptag) till riktigt bra (>90% osupptag).
Jag tror att många struntar att byta kolfilter och enligt den nämnda testen försämras kolfiltrernas effekt redan efter några användningar. Fettfilter och bra belysning är dock inte helt fel ovan en spishäll.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden