Jag behöver installera ventilation i ett badrum med delvis snedtak.
Badrum med snedtak ovanför duschområde, potentiell plats för installation av en 120 mm ventilationsfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet är i bra skick och jag vill inte förstöra tätskiktet mer än nödvändigt. Det innebär att jag bara kan ta upp ett hål på 120 mm för fläkten. Jag skulle helst vilja placera fläkten på det vågräta innertaket rakt ovanför duschen. Alternativet är att placera fläkten på det lutande innertaket i duschen, men då kan det finnas risk för att fläkten också får sig en dusch...

Huset är ett 1,5 plans LB ”IKEA”-hus byggt 1984 med ”inredningsbar” vind. Det finns mekanisk frånluft men endast i kök, tvättstuga och badrum på nedervåningen. Ovanvåningen är ett ”hemmabygge” och det finns inga ritningar eller annan dokumentation. På halva övervåningen är det öppet upp till nock, medan det på den andra halvan finns ett innertak på takstolarna i sovrum och delvis i det aktuella badrummet. Jag hoppas och tror att isoleringen går upp i nock även under innertaket, dvs att det inte är en uteluftsventilerad vind utan endast ett uppvärmt tomrum ovanför takgipsen. Det som är lite förvillande är att det på båda gavlarna sitter ett ventilationsgaller högst upp i nock, även på den sida där innertaket går upp till nock. Är detta bara för syns skull, eller har det någon funktion?

Interiör med snedtak över hall och öppning till badrum, vit panel och synlig takstol.
Skapa konto
Gråmålat trähus med snedtak och gavel, ett fönster och ventilationsgaller högst upp.
Skapa konto

En annan faktor som gör mig lite osäker är att taket inte har något svall, utan endast en masonitboard som ligger mellan takstolarna. Det finns med andra ord inget att stå på när man tar bort takpannorna. Sen vet jag inte om det är enklare eller svårare att göra vädertäta genomföringar i ett sådant tak.

Som jag ser det finns det tre alternativ:
1. Gå rakt ut genom snedtaket i badrummet och montera fläkten på snedtaket.
2. Gå upp genom det "raka" innertaket och sedan ut genom yttertaket.
3. Gå upp genom det "raka" innertaket och ut på gaveln via en ca 3,5 m spirokanal

Personligen skulle jag föredra alternativ nummer 3 eftersom jag då slipper gå ut genom yttertaket, men å andra sidan kanske det inte innebär några risker att gå igenom yttertaket om man har rätt utrustning.

Är det snickaren man vänder sig till om man vill ha hjälp med detta? Finns det risk för att ingen vill befatta sig med denna typen av jobb till en rimlig kostnad. Vad uppskattar ni arbetskostnaden till exklusive material?

Jag är intresserad av alla tips och råd jag få. Hur hade ni gjort?

Mvh
Martin

Hade en snickare och en elektriker hos mig i måndags som installerade ventilation i ett av mina badrum. Blev en calima-fläkt, ca 3m rör med isolering ut på gaveln. Så min lilla erfarenhet skulle säga att en snickare utför jobbet med hålltagning och rör men en elektriker drar elen. Så alternativ 3 gjorde man hos mig.

Raka Raka skrev:
Hade en snickare och en elektriker hos mig i måndags som installerade ventilation i ett av mina badrum. Blev en calima-fläkt, ca 3m rör med isolering ut på gaveln. Så min lilla erfarenhet skulle säga att en snickare utför jobbet med hålltagning och rör men en elektriker drar elen. Så alternativ 3 gjorde man hos mig.
Tack för svar. Vad landade kostnaden på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.