Byggahus.se

ventilation av källarbadrum

1. C
    Medlem · blekinge · 97 inlägg

CHolden

Medlem
    Har dusch i källaren som används dagligen i vår 70 tals villa. Där finns en väggventil men också en ventilation med självdrag som jag förmodar luftas ut genom taket.

Om jag sätter en mekanisk frånluft , PAX t.ex : ska jag montera den till takanslutningen och låta väggventilen vara tilluft . Eller ska jag sätta den i vägganslutning ? Spelar det ngn roll ?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Beror på var väggventilen sitter , får ni fukt som ni vill ha ut , finns det tillgång till luft från annat håll om du sätter en el-fläkt

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 816 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    I badrum skall enbart frånluftsfläkt sitta. Tilluft ska tas från huset, tex via springa under/ovan dörr.

4. C

CHolden

Medlem
    ok . tack . då ska den sättas i väggventilen

5. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Se till att ha en fläkt med lågt konstant flöde för bästa effekt.

• Laddar…
  6. T
    Medlem · stockholm · 2 064 inlägg
    Fuktstyrning i kombination med konstant lågflöde har fungerat bra för mig. Med bara fuktstyrning är det ofta som fläkten får ett "microklimat" och missar att dra igång.

Fresh intellivent 2.0 har levererat

7. C

CHolden

Medlem
    Tillbaks till detta, såg PAX CALIMA som verkar grym med sin appstyrning.

I källarväggen är det ett fyrkantigt hål uttaget , PAX har ju täckskivor som bör täcka dessa på utsida och insida . men hur gör jag med hålrummer kring ventilationsröret , är det ok att bara trycka det fullt med isolering eller måste vara ngt annat material pga att det sitter i badrumsväggen .

Är det bara fullisolerat utan några hålrum borde det väl räcka ?

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Sätt in bit 110 avloppsrör , fläkten passar i det

• Laddar…
  9. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Fogskum eller trycka in isolering så långt det går funkar.

10. T
    Medlem · stockholm · 2 064 inlägg
    Jag måste bara fråga, när vill du kunna styra fläkten med en app? Jag har aldrig sett behovet, möjligen skulle det vara intressant att få fukt och temperaturdata från den och skulle underlätta setup men att styra förstår jag inte.

11. C

CHolden

Medlem
    Kostar inte så mkt extra
    Kan vara intressant att styra de olika funktionerna genom appen för att hitta rätt styrning lver tid, verkar enklare genom appen

Den ser oxå snyggare ut än de andra pax fläktarna.

12. T
    Medlem · Blekinge · 7 619 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Jag har satt i ett runt rör och fyllt utrymmena med fogskum.

13. C

CHolden

Medlem
    Tack
    Men trycker inte fogskummet röret snett vid montering - fixerade du på ngt sätt ?

14. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 754 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Valde själv Intellivent 2.0 - Kör på fukt men går även igång och cirkulerar en gång per dygn. Känns som att det är mer än tillräckligt.

En sak som missats lite här är att du BÖR ha ett rör i kanalen, det BÖR dessutom vara vinklat lite lätt utåt/nedåt - Vid dusch på vintern krockar varmt fuktig luft från badrummet med kall luft utanför huset och kondens kan uppstå, denna vill du inte skall hamna mitt i väggen oavsett vilken väggkonstruktion du har.

Jag valde rör avsedda för ändamålet samt ventilgaller avsedda för ändamålet - Hade själv inga hål men fick en kamrat som är håltagare att ta upp två i källaren (Badrum+Tvättstuga) lite större än rören så jag fick till lutningen och fogskum runt om.

15. T
    Medlem · Blekinge · 7 619 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Fattar jag inte heller. Kan man inte bara låta fläkten göra sitt jobb? Jag har sett tillräckligt med dårar som sitter i avgångshallar och styr det ena med det andra med appar. Kan man även styra familjelivet med appar?
    Jag fnyser.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.