1 443 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ventbuller efter isolering av dämpare, tyst innan. Vad hände och hur fixa?
Har ett nyinstallerat Heru 130 EC där tilluften till hall, sov och vrum efter installation och driftsättning har kompletterats med en flexdämpare pga höga fläktljud. Så snart dämparen hade monterats försvann fläktljuden, det funkade alltså precis som tänkt. Injustering gjordes efter konstens alla regler efter kompletteringen. Sen gick det två veckor och det blev dags att isolera dämparen (den sitter på kallvinden). Övrig isolering var gjord sen innan. När isoleringen var klar kom fläktljuden tillbaka fast något lägre än tidigare. Även frånluftsljuden verkar ha ökat i samband med isoleringen. Hör just inga luftljud och vi och injusteraren är överens om att det är fläktljud som fortplantas via kanalerna och inte stomljud.
Har kollat aggregatinställningarna och de är samma som innan problemen kom tillbaka. Har testat att ställa ner aggregatet med stegvis 3-5-10% vilket ger resonans i utrymmen m frånluft och ingen skillnad eller upplevt högre(!) ljud från tilluften.
Så jag behöver hjälp att resonera! Vad sjutton hände och hur fixar vi det?
Har kollat aggregatinställningarna och de är samma som innan problemen kom tillbaka. Har testat att ställa ner aggregatet med stegvis 3-5-10% vilket ger resonans i utrymmen m frånluft och ingen skillnad eller upplevt högre(!) ljud från tilluften.
Så jag behöver hjälp att resonera! Vad sjutton hände och hur fixar vi det?
Redigerat:
Sitter det andra ljuddämpare än flexdämparna på till och frånluft? Det borde sitta dämpare precis intill aggregatet.
Om ni tar bort isoleringen på en av flexdämparna, hur förändras ljudet? Är flexdämparna helt utdragna?
Vad är det för isolering? Lösull närmast dämparna kanske kan ge minskat ljud. Känns som om isoleringen på något sätt styvade upp flexdämparna eller något så att ljudet förstärks. Låter märkligt och jag bara gissar.
Om ni tar bort isoleringen på en av flexdämparna, hur förändras ljudet? Är flexdämparna helt utdragna?
Vad är det för isolering? Lösull närmast dämparna kanske kan ge minskat ljud. Känns som om isoleringen på något sätt styvade upp flexdämparna eller något så att ljudet förstärks. Låter märkligt och jag bara gissar.
Ja visst är det konstigt! Det sitter dämpare precis intill aggregatet, alla in/utgångar. Har inte testat att ta bort isoleringen från den sista dämparen igen men tänker att det borde minska ljudet eftersom det var bra ljudnivå innan isolering lades just där. Kan man sätta isoleringen lösare på något sätt? Den måste ju finnas där.
Flexdämparna ser ut att vara helt utdragna.
Kommer inte på vad isoleringen heter just nu, kan kolla sen, men det är typ en matta av stenull klädd med ett tunt silverfärgat ytskikt. Tejpat med venttejp och fäst med najtråd. Kanske tejp och najtråd man borde testa att lossa på eller vad tror du?
Flexdämparna ser ut att vara helt utdragna.
Kommer inte på vad isoleringen heter just nu, kan kolla sen, men det är typ en matta av stenull klädd med ett tunt silverfärgat ytskikt. Tejpat med venttejp och fäst med najtråd. Kanske tejp och najtråd man borde testa att lossa på eller vad tror du?
Kan ju inte skada att testa att lossa isoleringen på något av tilluftsdonen för att testa.
Jag har för mig att flexdämpare ska monteras i 90 graders vinkel mot tilluftsdonet. Är det så de är monterade, eller är de helt raka?
Blir det bättre när du tar bort den nuvarande isoleringen så prova med vanlig isolermatta, dvs gullfibermatta limmat på papper. Den är inte lika stum som stenullsmatta.
Jag har för mig att flexdämpare ska monteras i 90 graders vinkel mot tilluftsdonet. Är det så de är monterade, eller är de helt raka?
Blir det bättre när du tar bort den nuvarande isoleringen så prova med vanlig isolermatta, dvs gullfibermatta limmat på papper. Den är inte lika stum som stenullsmatta.
Jag får inte ihop det, varför skulle ljudet komma från isolering+ flexdämparna? Tror istället att ett förändrat ljud från aggregatet kan bero på att vibrationer eller fläktljud fortplantar sig som stomljud, antigen att något av ventilationsrören ligger emot något stomdel (träregel, innertak etc), rören kanske ligger i spänning eller installerats med tvång alltså pressats på plats? Missljuden kan alternativt bero på att själva aggregatet inte har tillräcklig med dämpning där det ligger/är fastskruvat. En billig åtgärd/test är att lyfta aggregatet o lägga under mjuka gummifötter, var dock försiktig o lyft inte för mycket så du skadar rör, dämpare eller rörfästen i aggregatet.
Redigerat:
Klicka här för att svara