Byggahus.se

Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)

Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

1. Kattägarens (jag har ej utekatt)

45,2%
  2. Kattägarens (jag har utekatt)

13,6%
  3. Husägarens (jag har ej utekatt)

20,1%
  4. Husägarens (jag har utekatt)

21,2%
  1. Nissens
    Husägare · Göteborg · 8 730 inlägg

Nissens

Husägare
    Ok, men om det kostar dig pengar att katten går in i grannens hus, så är det ju ditt ansvar att katten håller sig därifrån.
    Tycker du att det är värt det så får du väl låta katten gå lös, annars får du väl göra något åt det.

Varför skulle någon annan ta ansvar för din katt?

2. ecb182
    Medlem · Järfälla · 467 inlägg

ecb182

Medlem
    Vi har ingen katt men har titt som tätt katter på tomten. Tänker att det är ok så länge det är i relativt liten omfattning, katter bör ju få vistas utomhus fritt. Dessutom finns det väl viss chans att de håller kontroll på möss/råttor. Men skulle någon granne skaffa 10 katter och låta dem gå fritt blir det en olägenhet. Då skulle jag ta till allt för att hålla dem borta från vår tomt, inklusive polisanmälan.

3. F
    Medlem · Östergötland · 7 693 inlägg

fribygg

Medlem
    Hur skulle polisanmälan hindra katten?
    Jag anser att polisen ska utreda brott och upprätthålla lag och ordning, vill inte att våra skattemedel slösas på meningslösa polisanmälningar på katt.

Ta fram en blomspruta eller vattenslang och spruta på oönskade katter om det är så.

4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 12 327 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Vem är ansvarig om fåglarna flyger in genom öppna dörrar och skiter?
    Vad är skillnaden mot katten?

5. A
    Anonym
    Hur tänker dom som har utekatt rent praktiskt förhindra att den går in till grannen,dom som anser sig ha ansvaret?

6. K
    Husägare · Skåne · 2 738 inlägg

knipo

Husägare
  7. J
    Medlem · 1 309 inlägg
    Det undrar jag med. Tar tacksamt emot tips, ser gärna att både katten och grannen är nöjda om det går. Har full respekt och förståelse för att de inte vill ha min katt i sitt hus.

• Laddar…
  8. C
    Lägenhetsfixare · Västra Götaland · 303 inlägg

CM1234

Lägenhetsfixare
    Ägaren till katten har ansvaret att katten inte orsakar olägenheter. (Tillsynslagen?)

Sen brukar väl attityden när det gäller katter att helt enkelt ”gilla läget”, även länsstyrelsen brukar undvika att tvinga kattägare till något så länge katten inte orsakar avsevärd olägenhet…

9. P
    Medlem · 123 inlägg

Psan

Medlem
    Har inte läst allt, men hur kan någon tycka att det är någon annas skyldighet än kattägarens.

Folk verkar tro att det är en mänsklig rättighet att låta sin kan skita, kissa och ha sönder eller för delen ens va hos grannen..

"Men det är ju en katt.." - och?

/Andreas

10. C
    Lägenhetsfixare · Västra Götaland · 303 inlägg

CM1234

Lägenhetsfixare
    Rättsfall involverade katter och deras beteenden

”Länsstyrelsen i Stockholms län uttalade sig att det borde vara upp till grannens sak att freda sig mot att en katt tränger sig in i grannens hus, genom att hålla fönster och dörrar stängda. Vidare menade Länsstyrelsen att grannen själv får överväga andra metoder för att freda sig mot passerande katter, de föreslog att citronsyra i sandlådor kan hålla katter borta från sandlådorna. Att införa restriktioner för kattägare i grannskapet var inte motiverat och att en av personerna var allergisk föranledde ingen annan bedömning. Även om sådana restriktioner infördes menade Länsstyrelsen att det inte hindrade katter som kommer längre bortifrån att passera tomten. Miljödomstolen vid Stockholms tingsrätt instämde i länsstyrelsen bedömning (Stockholms tingsrätt, Miljödomstolen. Mål-nr 200-M 398)”

• Laddar…
  11. Nissens
    Husägare · Göteborg · 8 730 inlägg

Nissens

Husägare
    Stor skillnad. Fåglar är vilda djur som inte har någon ägare. Katter, hundar, sköldpaddor etc. har ägare som ansvarar för sina djur.

• Laddar…
  12. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 3 055 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Fast det finns hus där en katt förstör bara genom att gå in. Min fru är väldigt allergisk och det behövs inte många katthår för att hon ska reagera. Att som kattägare mena att en katt inte förstör när den ”hälsar på”, är att göra det väldigt lätt för sig.

Vi har en katt som patrullerar vår tomt dagligen. Den tillhör officiellt grannen, men den äger både sig själv och hela området. Den håller sig ute och håller borta alla andra katter, så vi har inga problem nu.

13. pelle plåttak
    Verktygstokig · Estocolmo · 712 inlägg

pelle plåttak

Verktygstokig
    Jag tycker kattägaren skall ta sitt ansvar för katten , oavsett om det är en utekatt eller innekatt .
    Allt annat är bara nonsens

är själv hundägare och jag förväntas ju naturligtvis ha 100% ansvar för min hund . Varför skulle det vara annorlunda för kattägare ?

14. P
    Medlem · 288 inlägg
    Tycker man ska ha koppeltvång på katter också. Sä jäkla trött på att ha katt bajs i trädgården.

15. F
    Medlem · 2 inlägg

Fjällbjörk

Medlem
    Vi gillar att ha altandörren öppen på sommaren, och har haft grannkatter (flertal) som promenerat in för att ta en titt. En av dem gömde sig under sängen i gästrummet när den blev påkommen. Ponera att vi inte sett den, stängt och låst och rest bort på semester. Vems ansvar blir det då när vi kommer hem tre veckor senare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.