Byggahus.se

Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)

Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

1. Kattägarens (jag har ej utekatt)

45,8%
  2. Kattägarens (jag har utekatt)

13,4%
  3. Husägarens (jag har ej utekatt)

19,8%
  4. Husägarens (jag har utekatt)

21,0%
  1. J
    Medlem · 409 inlägg
    Fick idag påhälsning av en granne som vi ej haft något otalt med innan, men som vi inte heller interagerat med så mycket.

Hon var irriterad över att vår katt hade gått in i deras uterum vid två tillfällen, och ena gången även vandrat vidare in i huset. Hon berättade att de försökt skrämma katten med skrik och vatten utan framgång. Jag erbjöd mig att skaffa en kattskrämma till dem då det var den enda lösningen jag kom på. Framförallt av diplomatiska skäl då jag är lite tveksam om han kommer bry sig. Att stänga inne katten ser jag inte som ett alternativ. Hon verkade vara nöjd framförallt för att jag förstod att det var ett problem för dem och försöker åtgärda det.

Innan vi skaffade katten blev vi såklart också irriterade över andra katter som grävde upp i pallkragar och som kunde smita in hos oss. Jag har dock aldrig tänkt att det var kattägarens ansvar att se till att de ej gick in hos oss, utan att vi helt enkelt fick skylla oss själva om vi valde att ha dörren öppen.

Så frågan är: Vems ansvar är det egentligen att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen? Vad har ni för knep för att hålla katterna borta?

Bild på inbrottstjuven.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    photofunny.net__final_3146393562376334168_.jpg

2. B
    Allvetare · Stockholm · 7 770 inlägg

b8q

Allvetare
    Ovälkomna grannkatter har jag skrämt bort, i värsta fall med vattenslang. Har aldrig tyckt att det är kattens eller kattägarens ansvar att den håller sig hemma - det är i princip omöjligt att stängsla in tomten så effektivt, och katter bör få vara ute (om de inte bor i innerstan).

Nu har vi sedan ett tag själv katt, och den jagar bort grannkatter effektivt. Och skulle hon gå in på en tomt där hon inte är välkommen, är det fritt fram för grannarna att spruta ner henne också, vilket jag informerat dem om.

3. D
    Medlem · 26 inlägg

Droynas

Medlem
    Ansvar och ansvar. Detta är ju något man får leva med. Så länge det inte är innekatter så kan ju ingen kontrollera dom.

Detta kommer från en katthatare. Grannarnas katter tar sig konstant in i vår trädgård och gräver och håller på. Men jag skrämmer bara bort dom när jag ser dom och går vidare med mitt liv. Dom har inte tagit sig in än som tur va men även då är det bara att skrämma ut dom.

Vad vill grannen att du ska göra, förklara för katten att det inte är ok? Så länge dom inte förstör "på riktigt", vem bryr sig. Folk letar efter irritationsmoment för mycket...

4. Keiller
    Husägare · T-län · 1 388 inlägg

Keiller

Husägare
    Eftersom djur inte förstår att de inte är välkomna överallt så är det husägaren som får skrämma bort katten, hunden, hamstern, eller vad det nu må vara för husdjur.

Däremot är det kattägarens förbannade skyldighet att se till att katten är kastrerad/steriliserad så grannarna åtminstone slipper stanken av kattpiss och slipper höra högljutt jamande i mars.

5. Nissens
    Garagebyggare · 3 478 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Hur kan man ens tro att någon annan än kattägaren har ansvar för vad katten gör???

Denna lagen kom dessutom förra året:
    https://www.atl.nu/snart-ska-utekatter-kastreras

6. J
    Medlem · 409 inlägg
    Hon gav inget förslag på åtgärd.

Givetvis är det en kastrerad katt.

7. J
    Medlem · 409 inlägg
    Ni som tycker att det är kattägarens, vad tycker ni att man kan göra? Eller tycker ni inte att utekatter ska få finnas annat än på landsbygden?

8. J
    Medlem · 409 inlägg
    Jag har sett det som husägarens eget ansvar även innan jag skaffade katt. Och jag var absolut inte någon kattvän tidigare. Därför är det inte självklart för mig.

Vad tycker du man ska göra som kattägare då?

9. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Som kattägare skall man ta sitt ansvar helt enkelt.

Går katten in någonstans och pissar på något eller fördärvar på annat sätt så är det bara att ta fram plånboken.

10. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Det finns en annan tråd för ämnet, men det värsta är ju de 13 miljoner småfåglar som katter plågar ihjäl i Sverige. Varje år…

11. J
    Medlem · 409 inlägg
    Ingen skadegörelse i detta fall. Katter som förstör är en annan diskussion.

12. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Nejdå, det är ju det du riskerar. Att katten förstör något. Eller skadar någon. Då är det bara att betala.

Det är inte billigt att sanera kattpiss, eller om katten skadar en bebis eller nåt.

13. J
    Medlem · 409 inlägg
    Självklart ska man stå för kostnaderna om katten förstör något. Det är inte diskussionsämnet.

14. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Ok, då vet du ju vems ansvaret är. Det var ju det du undrade.

• Laddar…
  15. J
    Medlem · 409 inlägg
    Håller inte med. För mig är det två olika diskussioner. Vi kan släppa det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.