Byggahus.se

Vem står för asbestsanering?

1. V
    Medlem · Värmland · 209 inlägg

Vortex

Medlem
    Vi är mitt i en köksrenovering av vår bostadsrätt och stött på asbest i mattlim och en ventilationskanal som skulle bort. Tråkigt, och vi ville inte ta chansen att ta bort det själva utan anlitade en firma som rensade ut allt idag.

En av dem tyckte helt klart att förra ägaren alternativt husägaren (hsb) skulle stå för detta och tja, det vore ju trevligt förstås.. men ligger det något i detta?

Vi skrev kontraktet i maj och fick nycklarna sista juni om det hjälper att veta. Kan det gå som nåt "dolt fel"-historia eller liknande kanske?

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 296 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Vem står för asbestsanering?

"Dolda fel" som begrepp i försäljningen existerar inte vid köp av bostadrätt. Det är BRF som skall stå för saneringen och till syvende sidst alla medlemmar, om inte pengarna är undansatta i en reparationsfond.

3. V
    Medlem · Värmland · 209 inlägg

Vortex

Medlem

Hur säker är du på detta? Jag har pratat med föreningens ordförande och förvaltare från hsb angående att vi tänkt låta någon sanera köket men ingen av dem har nämnt detta. Kan väl iofs förstå att de inte vill pröjsa om inte jag tar upp frågan men ändå..

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 482 inlägg

hempularen

Moderator

Hej,

Jag tror inte att du kan räkna med ersättning.

Förre ägaren har inte med saken att göra av flera skäl.

Mattlimmet borde räkinas till ytskikten, och är då ditt ansvar (lägenhetens inre).

Ventilationskanalen är troligen föreningens ansvar (inte inre), fast det kan nog bero på lite var den sitter.

Efterssom ventilationskanalen hör till föreningens ansvart så får du igentligen inte överhuvudtaget göra ingrepp på den. Föreningen kan dock ge dig tillstånd att modifiera sådant som hör till fastigheten (och det låter som du fått ett sådant tillstånd). Då bör föreningen dels säkerställa att förändringen inte påverkar fastigheten negativt (ventllation är ofta ett känsligt kapitel där minsta ingrepp kan påverka ventillationen i hela huset), dels så brukar det innebära att medlemmen som vill göra en förändring av denna typ får stå för hela kostnaden själv.

Se det som så att visserligen är det bra för föeningen att bli av med lite asbest som ligger på deras ansvar, men den gjorde ingen skada där den fanns, och föreningen skulle inte ha någon nytta av att bli av med den just nu. Hela nyttan med saneringen ligger hos dig efterssom den ger dig möjlighet att få ditt kök som du vill ha det.

Jag skulle nog iofs höra mig för om föreningen är villig att stå för saneringskostnaden, det kan finnas någgon form av policy uttalad från HSB centralt. Men det är i så fall ren tur.

5. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Jag håller med "hemmapularen".

Du får nog räkna med att ta kostnaden själv, om inte föreningen är snälla och tar kostnaden för ventilationskanalen.

Att mattlim, rörisoleringar, ventilationskanaler från en viss tidsepok m.m. kan innehålla asbest är inget dolt fel, eftersom asbest var tillåtet att använda då samt att det är allmänt känt att det användes till dessa specifika användningsområden. Därför kan man inte hävda dolt fel. Om fastigheten däremot var från 1980-talet så hade det varit ett dolt fel eftersom det inte var rimligt att anta att det fanns asbest i fastigheten.

6. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 296 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Det hände liknande saker i vår förening och fick vi oss en föreläsning på årsstämman...från HSB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.