Vem ska man välja (takentreprenör)

2k läst  14 svar

1. J
    Medlem Nivå 5
    Vi ska byta ut betongpannorna på vårt befintliga hus i samband med att vi bygger ut. På grund av taklutning och husform måste vi ha bandtäckt falsad plåt. Jag har begärt offert från två firmor och fått två olika bud. Skillnaden är 30000kr. Vem ska vi välja?

Firma 1 (30000 dyrare)
    Har gett ett proffsigt intryck per telefon. Åkte förbi för att se hur huset såg ut (på eget initiativ). Talade om priset per telefon innan vi fått offerten. Antalet genomförningar ingick oavsett antal. Är medlem i plåtslageriernas riksförbund.

Firma 2
    Har inte tittat på huset (vad jag vet). Är mycket fåordig per telefon. Ville inte tala om priset (han hade skickat offerten den dagen jag ringde) utan ville att vi skulle se exakt vad som ingick. Allt var tydligt specificerat, 1 köksfläkt, 1 avlopp, xxm hängrännor och så vidare.

Vem skulle ni ha valt och varför????

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: Vem ska man välja (takentreprenör)

Jag hade kollat på tidigare jobb. Dock talar medlemskapet för nr1.
    I vilket fall som helst, tänk på att detta är något som ska skydda ert hus så länge ni lever. Slår man ut det på den tiden är ju inte 30k så våldsamt mycke.
    Lycka till

3. F
    Medlem Nivå 1

Får man fråga vad firmorna begär för ett takbyte? Är själv inne på att köpa hus och första frågan på de vi kollat på är taket...

4. J
    Medlem Nivå 5

Taket är 162kvm med diverse vinklar. Vi måste ha bandtäckt falsad plåt pga taklutning och husform. Firma 1: 135000+moms, firma 2: 139000 inkl moms. BLÄ vad dyrt

5. GoForIt
    Medlem · Nivå 13

Jag reagerade positivt seriöst på att firma 2 har offererat pris MED moms. Man får nämligen inte lämna prisuppgifter UTAN moms till privatpersoner.

6. N
    Medlem Nivå 6

ta referenser på firman... skriv ett avtal där allt ska stå med... inget avtal inget jobba :surprised:

7. S
    Medlem Nivå 5

Klart man får om det framgår med tydlighet att priset är utan moms.

8. Faidros
    Medlem Nivå 10

Priset anges skriftligen
    Huvudregeln är att priset ska anges skriftligen och att mervärdesskatt och andra skatter ska vara inräknade. Det ska tydligt framgå vilken vara eller tjänst priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=892&lngArticleId=3676

9. GoForIt
    Medlem · Nivå 13

Okej, jag backar från att man inte får. Men jag vill fortfarande påstå att det är praxis att priset till konsument skall anges med moms. Om jag som privatperson frågar en näringsidkare om en prisuppgift, så skall jag kunna förvänta att priset inkluderar moms utan att särskilt fråga om det. Det samma gäller marknadsföring riktad till privatkonsument.

I detta fall finner jag ingen anledning till att ange ett pris utan moms, mer än att det möjligen skall uppfattas som "psykologiskt" billigare av någon som är dålig på att räkna. Därför uppfattade jag den andra leverantören som mer seriös.

10. Faidros
    Medlem Nivå 10

Mitt inlägg var avsett att stödja din uppfattning. Det är lag på att priset skall anges inklusive moms (även om man säkert får ange både inklusive och exklusive moms så länge det är tydlig vilket som är vad).

11. GoForIt
    Medlem · Nivå 13

Mitt inlägg var avsett att stödja din uppfattning. Det är lag på att priset skall anges inklusive moms (även om man säkert får ange både inklusive och exklusive moms så länge det är tydlig vilket som är vad).[/quote]
    Aha! Ibland kan det vara svårt att tolka skillnaden.. ;D
    Ber om ursäkt om du kände dig påhoppad..

12. K
    Medlem Nivå 1

Halloj!
    Angående funderingarna på val av leverantör så tycker jag att den första firman låter mest seriös. Ring dom och tala om att du har en offert som är 30.000 billigare och hör om dom kan göra något ytterligare på priset. Vill dom ha jobbet så...Lycka till!

13. J
    Medlem Nivå 5

Jag har redan pratat med dem om priset och han var inte villig att göra något åt det :(

14. K
    Medlem Nivå 1

Det var ju trist, men då tycker jag att du frågar ytterligare en firma så du kan jämföra den nýa offerten med dom två tidigare, då ser du ju förhoppningsvis vad som är rimligt.

15. Y
    Medlem Nivå 1

Hej jag undar om det är koppar eller zink med tanke på priset
    är det plåtisol så är det mycket högt pris hör av mig till mig så gör jag det för cirka
    95.000kr plus moms

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: