3 191 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Vem ska betala för vägdränering? Jag eller vägsamfällighetsföreningen?
Sida 1 av 2
Hej!
Har bott i drygt 25 år i ett torp. Vi har en vägsamfällighetsförening som ansvarar för vägen. Trodde jag. I år blev det väldiga vattenmassor pga förra årets regn. Vägbrunnarna blev överfulla och min trädgård lades under flera decimeter vatten. Jag köpte då en pump och pumpade varje dag i tre månader.
Jag förstod i år att avrinningen från vägbrunnen går tvärs över min gräsmatta ut på en åker. Rören är helt igensatta vilket resulterade i vattenmassorna på min tomt. Drygt 20 meter av min syrenhäck har dött…
Av ordföranden i vägsamfällighetsföreningen får jag veta att det är jag som ska bekosta avrinningen från vägen eftersom den ligger på min mark. Är det verkligen möjligt?
Har aldrig fått information om att avrinningen går över min tomt. Varken av säljaren för 25 år sedan, eller från vägsamfällighetsföreningen. Borde det inte finnas något skrivet?
Har bott i drygt 25 år i ett torp. Vi har en vägsamfällighetsförening som ansvarar för vägen. Trodde jag. I år blev det väldiga vattenmassor pga förra årets regn. Vägbrunnarna blev överfulla och min trädgård lades under flera decimeter vatten. Jag köpte då en pump och pumpade varje dag i tre månader.
Jag förstod i år att avrinningen från vägbrunnen går tvärs över min gräsmatta ut på en åker. Rören är helt igensatta vilket resulterade i vattenmassorna på min tomt. Drygt 20 meter av min syrenhäck har dött…
Av ordföranden i vägsamfällighetsföreningen får jag veta att det är jag som ska bekosta avrinningen från vägen eftersom den ligger på min mark. Är det verkligen möjligt?
Har aldrig fått information om att avrinningen går över min tomt. Varken av säljaren för 25 år sedan, eller från vägsamfällighetsföreningen. Borde det inte finnas något skrivet?
Ja. De går från vägbrunnen som är vid min syrenhäck ca 40 meter till en åker.
Spontant bör det det vara föreningens rör som de ansvarar för. Då det går över din mark bör det finnas ett servitut.
Det tycker ju jag också. Men föreningen menar på att jag som markägare ska bekosta det hela.
Har aldrig sett något servitut.
Ordföranden har helt rätt. Du har en ledning för områdets dagvatten på din mark. Det är du som äger den som fast egendom, den är ett fastighetstillbehör till din fastighet. Du ansvarar också för dess underhåll. Ansvaret innebär att du själv beslutar om vilka underhållsåtgärder du vill genomföra och inte genomföra och du bekostar dem också. Du har ett skadeståndsansvar om ditt underhåll av rören är så bristande att de skadar dina grannars egendom, t ex genom översvämning.
Vägföreningen ansvarar enbart för vägdiket och brunnen som tillsammans utgör en väganordning enligt anläggningslagen. Samfälligheten ansvarar inte för vägens avvattning bortom väganläggningen, alltså diket, det gör respektive fastighetsägare som har ledningen på sin mark, t ex du och åkermarksägaren.
Vägföreningen ansvarar enbart för vägdiket och brunnen som tillsammans utgör en väganordning enligt anläggningslagen. Samfälligheten ansvarar inte för vägens avvattning bortom väganläggningen, alltså diket, det gör respektive fastighetsägare som har ledningen på sin mark, t ex du och åkermarksägaren.
Det hade ju varit bra om jag hade vetat att föret fanns där, så hade det varit möjligt att ordna med underhållet.
Jag har ju inte fått möjlighet att delta i beslutet att avrinningen skulle dras över min tomt.
Verkligen en påtvingande och dyr affär.
Verkligen en påtvingande och dyr affär.
Hur långt är röret? Och vilken dimension? Vet du var det kommer ut?
Är det helt går det ju ofta rensa det från utloppssidan med högtryck.
Är det helt går det ju ofta rensa det från utloppssidan med högtryck.
Tyvärr är det väl så att mycket sån information om vad som finns i marken förloras med tiden och när fastigheter byter ägare. Det visar ju på värdet av en "huspärm" som kan lämnas över vid fastighetsöverlåtelse, en döende tradition i dag?B Björklunda skrev:
Vill man ändra på eller installera en sån här anläggning för att hantera dagvattenavlopp så är det anmälningspliktigt till kommunen. Men få vet om det så det är nog ytterst sällan detta kommer till kommunens kännedom. Men då dokumenteras det ju där i alla fall.
Men ägaren av din fastighet före du ägde den har ju uppenbarligen ordnat med denna lednings dragning. Du s a s köpte detta ansvar med fastigheten.B Björklunda skrev:
Det står dig ju också fritt att lösa detta på något annat sätt så länge det inte skadar dina grannars fastigheter eller samfällighetens väg. D v s det är inte så att du måste underhålla just denna ledning med dess nuvarande dragning. Kanske finns den en billigare lösning i att anlägga något annat?
Tack för svar! Någon tidigare fastighetsägare måste ju ha godkänt avrinningen. Tyvärr inget som jag fått veta. Varken av den tidigare fastighetsägaren eller vägsamfällighetsföreningen.