Byggahus.se

Vem levererar älvsbyhuskök???

1. H
    Medlem Nivå 1
    Jag undrar om det finns någon som vet vem som levererar köket till älvsbyhus?? Vi tycker att priset för luckorna ,(vi hade tänkt oss i Ek), är på tok för dyra. Vi kommer att få ge 30.000 kr för dessa. Kan man köpa luckor på Ikea till köket? Vi har tänkt att sätta upp standard köket och sen köpa nya luckor. Hur har ni andra gjort? :D :D

2. Carisma
    Medlem Nivå 5

Re: Vem levererar älvsbyhuskök???

Trodde du hade en tråd om detta redan...? :-/

3. H
    Medlem Nivå 1

Kanske det, men det är ingen som riktigt har svarat på den ännu.ser du!!!!!!!! :surprised: :surprised:

4. Carisma
    Medlem Nivå 5

Nej, det ser jag iofs.
    Men kanske bättre att "puffa" upp den tråden än göra en likadan...? Bara en tanke. ;)

5. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22

Är nog inte fler som svarar för att du postar fler trådar, tyvärr.. :-[

6. K
    Medlem Nivå 3

Vi bytte ut hela köket mot ett Ikea kök, men jag tror inte att det är några problem att använda ikea`s luckor, det enda kan va att du får justera gångjärnen lite grann då det skiljer sig lite i mått på överskåpen vilket inte gör nå`t d å Ä-hus stommar går ända upp till taket.

7. S
    Medlem Nivå 1

Jag tror inte att IKEAS köksluckor passar till Älvsbyhus kök. IKEAS luckor är 70 cm eller 92 cm. Älvsbyhus överskåpsluckor är 85 cm. Älvsbyhus kök tillverkas någonstanns utanför Skellefteå. Enklare är nog i så fall att byta hela köket. Själv valde vi vita spårade luckor som vi tycker ser ok ut. Däremot bytte vi handtagen till enkla i stål, ser mer diskret ut än Älvsbyhus trähandtag. Vi gjorde dessutom en annan sak i vårt Tyr. Vi tog bort skafferiet (använde det som extra gardrob i hallen). I stället byggde vi ut en bänk vinkelrätt utifrån väggen där skafferiet stod. Därmed fick vi ett u-format kök med mycket köksbänk. Detta och det extra fönstret på gaveln gör att köket är jättesnyggt tycker jag.

8. K
    Medlem Nivå 3

Passar gör dom inte, men det går att använda Ikea´s luckor. Vi hade kontakt med en kille innan vi byggde som satt in Ikea`s luckor, han sa som sagt att man fick flytta gångjärnen lite så gick det bra, sen om det var nå`t han inte berättade det vet ja inte ;)
    Men jag rekommenderar oxå att byta hela köket.

9. H
    Medlem Nivå 1

Tack för att ni svarade mig på denna enkla fråga. :D :D

10. H
    Medlem Nivå 1

Hej!

Vi hade tänkt att byta till ikeas vita ädel luckor i vårt kommande höner men funderar istället på att byta hela köket då det finns skåp som förstör planeringen, dessutom jämför man priset på vad man får ge för t e x älvsbyhus tillvals ekluckor eller i vårat fall bara inbyggnadspaketet + micro och allt trixande så kanske man ska överväga att ta lika billigt eller billigare alternativ ett helt kök ifrån ikea.

Det som finns att beakta om man vill byta luckor är:

Älvsbyhus diskbänkskåp som är på 77 cm men går att byta till ikeas 60, 80 cm.
    Älvsbyhus tillval inbyggnadsskåp för micro och ugn luckmått till denna är b 596 x h 536 mm, ikeas passar ej här i höjden men väljer du inbyggnadspaketet utan micro med bara ugn då passar ikeas luckor som är på b 596 x h 696 mm.
    Älvsbyhus överskåpsluckor till kyl och frys är b 596 x h 312 mm, ikeas närmaste mått är 596 x 346 mm som går säkert att trixa med men då går något över än vanligt på stommen.
    Höjden på älvsbyhus överskåpsluckor är 856 mm, ikeas närmast passande är
    92 cm (916 mm) men går då över mer än vanligt.

Denna information har vi bildat oss kommit fram till genom våran snälla säljares ritningar och ikeas egna hemsida och bör stämma till 100 % men man bör självklart kontakta sin egen säljare för ritningar och jämföra själv för att vara på den säkra sidan.

(Ni som vill veta längden på köksväggen i ett höner så skall det vara 423 cm).