Vi bygger en lägenhet i källaren och måste stänga av elen i huvudströmkabeln. Är det en vanlig elektriker som gör detta? Antar att man måste in i kommunerna elskåp då?
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Varför, vad är det som gör att det inte räcker med att bryta huvudströmmen och ta ur servissäkringarna?O Operadivan skrev:
Ska ni labba med kabeln?
Vad exakt menar du med "huvudströmkabeln"?O Operadivan skrev:
Från nätägaren skåp i utanför er fastighet går det en serviskabel till er. Spänningen i den måste brytas av nätägaren och det gör de enbart efter att ha fått en anmälan ifrån en auktoriserad elinstallatör i ett registrerat installationsföretag.
Serviskabeln ansluts hos er i ett mätarskåp. Det kan vara ett stolpskåp eller markskåp fristående från era byggnaden, eller så är det ett fasadmätarskåp på byggnaden. Är det en gammal byggnad kan det sitta inomhus. I vilket fall är det som finns där tre huvudsäkringar, en elmätare och en huvudbrytare. Allt annat kopplas efter den huvudbrytaren.
Från mätarskåpet går en eller flera huvudledningar till elcentraler i era byggnader. Varje central har normalt sett en brytare. Från varje elcentral går sedan gruppledningar till uttag, brytare och fast ansluta apparater. Varje gruppledning har en proppsäkring eller dvärgbrytare.
Så nu är frågan vad är det för typ av byggnad du har: Lägenhetshus eller villa?
Samt: Vilken ström är det egentligen du behöver bryta?
Skall du bara fippla inom huset och lägga till en ny undercentral så räcker det med att slå av huvudbrytaren i mätarskåpet. Enda tillfället man behöver slå av strömmen ute i gatan är om man skall byta elmätare eller ändra i anslutningen av den plomberade delen i där servisledningen ansluts och där mätarsäkringarna sitter. Den delen har du inget att göra i och på skalan av olagliga och olämpliga elarbeten står det högst på listan.
Antagligen men alla BRFer har inte separat mätning längre. Sedan solceller blev poppis är det mer förmånligt att ha ett stort avtal och att interndebitera.Farstatjej90 skrev:
Din elektriker behöver då ansöka om ett nytt elabonnemang 3x16 A.O Operadivan skrev:
Mest troligt är det inga problem att få plats med på er befintliga kabel men se till att elektrikern skickar föranmälan så fort som möjligt ändå.
Är det så att det måste byggas om i huvudcentralen i källaren så kabeln måste stängas några timmar så kan du underlätta för elektrikern genom att ta fram kontaktuppgifter till vaktmästare som får flagga för detta avbrott.
Är det så att huset bara har ett abonnemang så är det ungefär samma turer fast internt inom föreningen.
Vad är det som får vissa att tro att källaren som ska byggas om till lägenhet är i en bostadsrätt, jag ser inget i TS fråga som indikerar det.
Jag trodde i min enfald att det var en källare i en villa...
Jag trodde i min enfald att det var en källare i en villa...
Moderator
· Stockholm
· 56 257 inlägg
Om man tittar på trådskaparen andra tråd, så gissar jag också att detta gäller en källare i en villa.
och som sagt din elektriker kommer att beställa avstängning av elen, inget du kan göra utan elektriker.
och som sagt din elektriker kommer att beställa avstängning av elen, inget du kan göra utan elektriker.
Tack för all input och fler väldigt utförliga svar!
Det gäller en villa, självklart kommer vi att använda oss av en elektriker även om maken är väldigt händig känns det inte som att vi vågar leka med huvudströmmen.
Nu blir det att jaga en elektriker (i semestertider..)😅
Det gäller en villa, självklart kommer vi att använda oss av en elektriker även om maken är väldigt händig känns det inte som att vi vågar leka med huvudströmmen.
Nu blir det att jaga en elektriker (i semestertider..)😅
Ett tips är att sätta ett eget elskåp (normcentral) med mätare (digital) för denna lgh/bodel. Då är det lätt att hålla koll på förbrukning och blir förmodligen enklare för elektrikern att dra rör och kablar.O Operadivan skrev: