Byggahus.se

Vem har ansvaret för husets placering?

1. V
    Medlem · 57 inlägg

Vidderberga

Medlem
    Kommunen har placerat och mätt ut vart vårt hus skall stå enligt våra bygglovsritningar. Men hur vi än mäter och försöker få till det så tycker vi att vi inte har 4,5 m till tomtgräns från kanten på huset. Det verkar bara vara 3 meter. (det är enl ritning 4,5 m)
    Om så är fallet, vem är det då som är skylldig och vad gör vi då?
    Om huset är felplacerat så kommer det innebära att vårt garage inte kommer att bli bra placerat, det kommer 1,5 meter närmre entrén på huset, vilket kommer att se dumt ut.
    Kan vi be att kommunen ännu en gång kommer ut och sätter ut tomtgräns och visar hur de får det till 4,5 meter, måste vi i så fall betala för att de kommer ut och visar gränserna och hur de har mätt?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 022 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Vem har ansvaret för husets placering?

Kanske skulle försöka få tag på killen och prata med honom först. Har han gjort ett pinsamt fel så blir han säkert glad över att få rätta det innan huset står på plats.

Om det däremot är vägen som ligger fel (på er tomt), så kan det ju också vara bra att få det utrett i tid, fast då kanske ni får betala för att få det klarlagt.

3. J
    Medlem · 361 inlägg

Jarppan

Medlem

Som byggherre så har du det yttersta ansvaret i den här frågan. Så jag skulle nog kolla upp detta med kommunen fortast möjligt. Kommunen kommer nog inte att vara pigg på att betala en x-tra utsättning såvida dom inte har gjort en felmätning förstås som du kan bevisa på både kartan och på platsen.
    Har du kollat hur skalan i kartan stämmer med tomt gränserna?

4. V
    Medlem · 57 inlägg

Vidderberga

Medlem

Hej
    Det kommer att ordna sig som tur är! :D
    Kommunen har ej satt ut ett av tomtgränsrören vid vägkanten, eller kanske är det så att den nylagda vägen har täckt över det markeringsröret. I vilket fall kommer kommunen ut och fixar till detta!
    Så nu får även vi det att stämma!

Men visst verkar det konstigt om vi som byggherre skulle vara ytterst ansvarig OM det hade varit en felplacering av huset, då vi själva inte får placera ut /mäta ut huset på tomten utan det skall kommunen göra. Vi har ju "lejt" tjänsten från dem (även om det i vår kommun är tvingande)...

Soliga hälsningar från
    Glada husplacerare :)

5. J
    Medlem · 361 inlägg

Jarppan

Medlem

Jo jag håller med om att det är alldeles för många/stora beslut som byggherren är ytterst ansvarig för.

Tänk dig att ena dagen är en kund som vanligt T.ex. florist medans nästa dag byggherre, ska veta det mesta om byggen när han är typ expert på blommor  ;)

6. J
    Medlem · 361 inlägg

Jarppan

Medlem

Lantmäteriet mäter in tomt.
    Kommunen gör finutsättning (Med Laser)
    Dom kan göra grovutstättningen oxå men den brukar byggherren ordna själv eller via husleverantörens byggsamornare eller med entreprenören. Men ansvaret ligger hos byggherren.

7. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Du får anlita vilken firma som helst som är rätt utbildade för att sätta ut huset. Det är alltså _inte_ tvingande att använda kommunen.

8. J
    Medlem · 361 inlägg

Jarppan

Medlem

Japp om det finns någon sådan firma i närheten av din kommun eller i kommunen.
    Det fanns inte i våran kommun vilket jag tyckte var synd, pga att kommunen tar ju duktigt betalt för sina tjänster :(

Men som sagt, tråden hade frågan vem som har ansvaret och den faller på byggherren.

9. J
    Medlem · 361 inlägg

Jarppan

Medlem

Hmm..
    Då är det nog olika från kommun till kommun.

Våran tomt mättes ut av en man anställd från lantmäteriet http://www.lantmateriet.se/

Jag med entreprenören gjorde Grovutsättningen

till sist så gjorde tekniska avdelningen från kommunen Finutsättnigen.

Mitt ansvar som byggherre jämte bygglovshandlingarna var att jag har kontrollerat att jag äger marken, att den har tydligt utsatta gränser, kontrolerat att finutsättningen stämmer skalenligt och rätt placerad på tomten. Själjvklart tog jag hjälp av min kvalitetare som kan detta mycket bättre än jag.

10. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

"Men visst verkar det konstigt om vi som byggherre skulle vara ytterst ansvarig OM det hade varit en felplacering av huset, då vi själva inte får placera ut /mäta ut huset på tomten utan det skall kommunen göra. Vi har ju "lejt" tjänsten från dem (även om det i vår kommun är tvingande)..."

Men det är mycket som är konstigt. När vi skulle bygga ut vårt hus från 30-talet visade det sig att det var felplacerat på kommunens kartor. Vår utbyggnad kom närmare tomtgränsen än 4,5 meter (och några undantag från detta beviljades inte av kommunen eftersom det hade med brandsäkerhet att göra - att husen på andra sidan gatan är kedjehus påverkade inte deras inställning som om det vore sannolikare att det brinner på vår sida om vägen än den andra?!?). In real life gick det dock att se att vår utbyggnad skulle hamna ca 9 meter från tomtgränsen. Alltså kommunen hade vårt hu felplacerat på sina kartor och vem tror ni skulle få betala för att de rättade upp sina kartor? Allt löste sig ändå i och med att jag lyckades få tag på den enda vettiga personen på hela statsbyggnadskontoret som letade reda på ett flygfoto och kunde konstatera det vi redan visste!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.