Vem godkänner överbryggningslån för fritidshus

4k läst  23 svar

1. E
    Medlem · Nivå 4
    Jag har vunnit budgivningen på ett fritidshus (650.000:) och har möjlighet att tillträda innan midsommar men kommer i så fall att behöva ett överbryggningslån i ca två veckor. Efter det kommer jag att kunna betala huset kontant när jag får slutbetalning för en lägenhet (köparen tillträder 29/6). Jag har idag bolån hos SBAB men de tillåter inte överbryggningslån för fritidshus. Är det någon som vet om detta gäller långivare i allmänhet, eller har någon tips på långivare som jag kan vända mig till.

2. E
    Medlem · Nivå 4
    Jag igen: SEB sade nej med hänvisning till att det är för kort tid jag ska låna pengarna. Känns inte som om jag behöver leta vidare, blir förmodligen samma svar från andra långivare eftersom de inte kommer att tjäna några pengar på mig.

MLA72 gillar
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Men då får du väl låna det lite längre, och placera överskottet i någon "säker" fond under tiden tills du får betala tillbaka.

Men SEB, gällde det ett överbryggningslån, utan att de får ta över resten av lånet sedan? I så fall är jag förvånad om de överhuvudtaget diskuterar.

4. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Märkligt att inte SEB kunde ge lånet för att det var för kort tid. Jag lånade en gång cirka 100' av Danske bank i några sekunder. Med uppläggningsavgift etc kostade det en tusenlapp drygt, men det var möjligt.

Appendix gillar
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Men då var du kanske "helkund" där?

6. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Nej det är den enda affär jag har haft med dem att göra någonsin. Dock var föeetaget jag var anställd på kund i banken och det var på deras förslag jag gick dit.

7. S
    Medlem · Nivå 10
    det måste vara enklare att flytta fram tillträdet då...............två veckor kan rimligen inte spela nån roll?
    Annars är det ju som vanligt. Man ska helst ha finansieringen klar innan man ger sig in i budlekar. Finns ju dom som verkligen hamnat i rävsaxen och inte kunnat lösa saken.........

8. Y
    Medlem Nivå 4
    Kan inte se att det skulle vara svårt för en bank att ge ett vanligt blancolån på den summan under de förutsättningarna, de "vet" ju att det finns täckning för pengarna om du visar upp påskrivna köpekontrakt. Nu kanske "nätbankerna", typ SBAB och liknande, inte vill ge ut blancolån men kolla med någon av de stora bankerna. Det är vid sådana här tillfällen det är bra att vara kund i någon av de fyra "vanliga" bankerna, där det finns folk som kan och vågar ta egna beslut.

9. J
    Medlem · Nivå 9
    ICA-banken vet jag ställde upp med ett överbryggningslån i några veckor för en vän som är kund där. Beloppet man får låna är dock begränsat med hänsyn till ens inkomst även om man håller på och t.ex. säljer en dyr lägenhet för en högre summa.

10. E
    Trädgårdsfixare Nivå 13
    Strunta i överbryggningslån eller vad de vill kalla det. Låna blanco på löpande och lös lånet månaden efter.

Appendix gillar
  11. Appendix
    Medlem Nivå 4
    Väldigt roligt. Jag lånade 100.000 till en bil via SEB i väntan på att mina fonder skulle säljas. Det lånet lösets efter fem dagar. var inga problem med banken
    "Det är inget vi annonserar att man kan göra men du har ju varit kund så länge".

Ingen uppläggninsavgift ens.

Aktuellt för upp till 300.000.

Så det måste ju inte vara ett brygglån utan man kan ta ett vanliga blancolån så länge det är fri amortering.
    Dessutom behöver man ju inte ens säga att man tänker lösa det omgående :D

marita08 gillar
  12. F
    Medlem Nivå 9
    Var har du bolånelöftet som krävs av de flesta mäklare innan man får gå med i en budgivning?

Saknar du egna medel till ens handpenningen?

Förstår inte riktigt hur du resonerade när du gick in i denna budgivning.

Om du har utrymme i din ekonomi så borde du kunna ta ett blancolån på de drygt 100% som kontantinsatsen är som du sedan löser. Eventuell uppläggningsavgift samt övriga räntekostnader och avgifter så du så
    Klart betala.

13. E
    Trädgårdsfixare Nivå 13
    Om man har en bank som inte hjälper en med detta så finns det ju två alternativ - 1) skitbank 2) skitkund. Och då menar jag med det senare - mycket osäker betalningsförmåga.

14. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Har du läst första inlägget ens i tråden?
    Pengarna finns iom ett försäljning av en lägenhet, men pengarna kommer 2 veckor senare. Det tar man knappast ett lånelöfte för, och även om man gjort det så kanske banken hade sagt samma sak som nu.
    Att banken ger ett bolånelöfte betyder inte att banken nödvändigtvis lånar ut när det blir aktuellt.

15. F
    Medlem Nivå 9
    Det är skillnad på att man _kommer_ att ha medel att fullgöra sin skyldighet i en nära framtid mot att ha dem i dag. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna köpa ny bostad innan man säljer en befintlig. Dessutom: Innan man har gjort överlåtelsen och faktiskt fått pengarna på sitt konto så kan något gå snett.

Matzeball gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: