647 läst · 4 svar
647 läst
4 svar
Vem får vara företrädare när man ansöker till Lantmäteriet
Jag ska eventuellt köpa till en bit mark från en markägare. Knappat mig igenom e-tjänsten för detta men lite oklart är vad som gäller och vill vara 100% förberedd om det blir skarpt läge.
Jag är sökare och står för betalning osv osv.
Behöver den berörda markägaren vara med i detta steg? Krävs e-legitimation för denna i så fall vilket jag inte är säker på att han har (ja vet jag kan fråga men vill vara väl förberedd för allt).
Man kan gå vidare utan att han är med i ansökan osv men vad händer då?
Lägger jag till honom och klickar i att han saknar bank id kommer det upp "Företrädare krävs om bankid saknas" men vem kan ha den rollen? Typ skriva på för markägarens räkning låter konstigt eller så missuppfattar jag något.
Behöver den berörda markägaren vara med i detta steg? Krävs e-legitimation för denna i så fall vilket jag inte är säker på att han har (ja vet jag kan fråga men vill vara väl förberedd för allt).
Lägger jag till honom och klickar i att han saknar bank id kommer det upp "Företrädare krävs om bankid saknas" men vem kan ha den rollen? Typ skriva på för markägarens räkning låter konstigt eller så missuppfattar jag något.
Efter att ansökan har kommit in kommer Lantmäteriet kontrollera behörighet och sakägare. För att ha behörighet att ansöka om en avstyckning behöver du antingen vara ägare till stamfastigheten eller styckningslotten eller ha en fullmakt.A Arne999 skrev:Jag ska eventuellt köpa till en bit mark från en markägare. Knappat mig igenom e-tjänsten för detta men lite oklart är vad som gäller och vill vara 100% förberedd om det blir skarpt läge.
Du behöver därför skicka med köpet i ansökan så det framgår att du förvärvat styckningslotten. Då går det bra att ansöka själv. Lantmäteriet kommer att kontakta stamfastighetens ägare och delge personen ansökan eftersom han ändå är sakägare i ärendet, om han istället är med och ansöker direkt behöver Lantmäteriet inte delge honom. Eftersom du är sökande kommer troligtvis största delen av dialogen ändå ske med dig.
Ja, som tillägg kan det också vara värt att nämna att du ska skicka in ansökan senast 6 månader efter att köpet fullbordats, jämför med 4:7 JB. Så dra inte ut på det allt för länge om ni får till en fastighetsaffär. I övrigt, lycka tillA Arne999 skrev: