9 994 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Vem får överklaga en lantmäteriförättning
Sida 1 av 3
Kompisen får en tomt avstyckad bredvid sig, inte i direkt anslutning till sina tomtpinnar utan ca 20m mellan pga av en vandringsled.
Kompisen tycker förättningen satt ena tomtpinnen galet.
Vem får överklaga placeringen av tomten?
Kompisen tycker förättningen satt ena tomtpinnen galet.
Vem får överklaga placeringen av tomten?
Aha, då har han nog inget att hämta. Formen på en avstyckad tomt är väl bara upp till de inblandade parterna att bestämma (fastighetsägaren till stamfastigheten och Lantmäteriet. Så länge den är lämplig för sitt ändamål och följer eventuella detaljplanebestämmelser för tomtstorlek).
"Nog inget att hämta"B b8q skrev:
Jag är ute efter att veta om han har rätt att överklaga eller ej, inte något nog.
Det är inte detaljplan.
Tack för svaret iaf
Då han inte är berörd part, ens som rågranne, så kan han inte överklaga tomtens form.D Bubblebubb skrev:
Och tur är väl det. Det vore ju som om jag skulle kunna överklaga att grannen köper en ny bil bara för att jag inte gillar modellen.
Det är inte fråga för grannen att tycka till om för det gäller ett allmänt intresse. Den som bevakar den frågan är andra myndigheter som företräder det allmänna intresset. De har överklagandemöjlighet.D Bubblebubb skrev:
Som t.ex. Länsstyrelsen (för att det tex är strandskydd eller naturreservat) eller Försvarsmakten (om det är skyddsområde för skjutfält eller liknande).Claes Sörmland skrev:
Att kompisen har servitut på väg gör ju inte honom till sakägare avseende avstyckning av ny tomt.
Den nya tomten får troligen ett servitut på väg, exakt som din kompis, har ju ingenting med avstyckningen, bygglov eller något annat att göra.
Den nya tomten får troligen ett servitut på väg, exakt som din kompis, har ju ingenting med avstyckningen, bygglov eller något annat att göra.