Byggahus.se

Vem betalar för nytt material pga dåligt arbete?

1. R
    Medlem · Västra Götaland län · 59 inlägg

Ronny68

Medlem
    Vi har använt hantverkare för att få hjälp med golvläggning av klinkers i hall. Materialet lades ej på dött underlag, fogen har släppt och golvet knarrar.

Hantverkaren gick med på att lägga om golvet. Om materialet skulle gå sönder och nytt behöver köpas in; vem betalar för den extrakostnaden?

Det rör sig om 4kvm så det är ingen stor kostnad men tycker det är värt att veta.

Tacksam för svar!

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 040 inlägg

Demmpa

Husägare
    Vem bestämde att klinkersen skulle läggas på rörligt underlag?

3. R

Ronny68

Medlem
    Bestämde och bestämde. Själv kände jag inte till lämpligt underlag utan litade på att hantverkaren visste vad han gjorde och skulle rådgöra med mig om det blev tal om alternativ/ extra underarbete.

Den befintliga blinkern låg direkt på plastmatta. Den tog hantverkaren bort och la nya direkt på spånskivan (?).

När jag i efterhand läst på så verkar detta ju inte alls varken smart eller proffesionellt gjort. Hantverkaren har som sagt gått med på att göra om arbetet men ur min synvinkel verkar det märkligt att jag skall ta merkostnaden för nytt material (exklusive utökat grundarbete) om det gamla går sönder när han bryter upp det för att göra om.

Min bedömning är att flytspacklet kommer bygga för mycket på höjden. En granne hade reglat upp mer och lagt på skiva utan problem. Är det alternativt att regla upp mer för ökad stabilitet? Finns det andra alternativ?

Är ingen hantverkare så ber om ursäkt för eventuella fel :)

4. T
    Allvetare · Skåne · 5 449 inlägg

tank77

Allvetare
    Är du säker på att det är en plattsättare du har fått tag på?

För en riktigt plattsättare lägger inte klinker direkt på spånskivegolv.

5. R

Ronny68

Medlem
    Det tvivlar jag på. Är det avgörande för frågan om vem som skall stå för eventuellt utökade materialkostnader?

6. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    Nej de spelar ingen roll, plattsättare är inte direkt en skyddad titel.

7. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 332 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Det beror på.
    Om du har beställt att de ska lägga klinkers på spånskiva och sedan beställer en ändring på grund av att det var en rätt dålig idé så är det du som ska stå för allt...

En kompetent plattsättare hade inte gjort arbetet utan att varna dig, och eventuellt inte då heller.

Ska du få det att fungera måste du få till ett dött underlag, eventuellt räcker det med att uppregla och lägga en minerit-skiva under, det beror på hur din konstruktion är.
    Det bör en kompetent hantverkare kunna hjälpa dig med och i så fall även ge dig en garanti på att resultatet kommer att hålla i ett antal år, och att de står för all kostnad som uppstår om det trots allt behöver korrigeras.

Vad har du för avtal på det första jobbet, vad utlovades?

8. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 040 inlägg

Demmpa

Husägare
    @Dowser4711 tråden är dryga året gammal, delar av ditt svar kan ändå vara användbart om någon söker i framtiden.

• Laddar…
  9. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 332 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Japp, klickade in på ett intressant inlägg i ”liknande inlägg” rutan och såg årtalet först efter att jag publicerat...

Men, nu kanske vi kan få en uppdatering från TS hur det gick och om golvet håller sedan åtgärden?

10. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 345 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Han har inte vart inloggad sen 2017 så det kan nog dröja med svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.