Hej
Är det byggherren eller byggfirman som står för elförbrukningen under byggtiden?

Byggherren brukar normalt stå för elen. Och skulle byggfirman mot förmodan stå för elen så kommer de bara att skicka en räkning till byggherren.

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
tommib
Det beror på vad som avtalats men i slutänden lär det komma ur din ficka på något sätt. Jag antar nu att du är byggherren.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Ok.Tack för info.
Ska då byggherren också betala ev. hyra för byggbarack m.m.?
Var går gränsen?

tommib tommib skrev:
Det beror på vad som avtalats men i slutänden lär det komma ur din ficka på något sätt. Jag antar nu att du är byggherren.
Tack.
Detta har inte varit uppe och jag ser ingen anledning att bråka om det. Jag kom dock att tänka på det och ville kolla vad som brukar gälla.

tommib
Samma där, det lär komma ur din ficka hur du än gör. Exakt på vilket sätt det kommer ur din ficka beror på ert avtal.

Gränsen går vid att det inte är relaterat till ditt bygge. Du betalar för allt som är kopplat till ditt bygge. Byggarna måste ha någonstans att äta lunch och gå på muggen. Om det inte finns andra alternativ än en byggbarack så blir det en sådan. Om du har en totalentreprenad så har du inte arbetsmiljöansvar men som sagt, kostnaden kommer ur din ficka ändå.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
wildeside
B Byggsnyggen skrev:
Hej
Är det byggherren eller byggfirman som står för elförbrukningen under byggtiden?
Man bör skriva ett kontrakt där det klargörs vad och vem som ska se till att det finns på plats och vem som betalar kalaset.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Hej
Nästan alltid beställaren, om det gäller typ villa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.