Byggahus.se

Vem bärighetsbestämmer i min lgh?

1. J
    Medlem · 29 inlägg

jdb264c

Medlem
    Hej,

totalrenoverar en sekelskifteslgh i centrala Gbg och skall ta bort den vägg i köket som har vattnet på sig. Jag undrar vem som utför bärighetsbestämningen av väggen, är det en arkitekt, byggingenjör etc? Vet inte riktigt hur jag skall gå vidare, om man kanske bara ska ta Gula Sidorna och börja slå på byggingenjörer :)

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 460 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Vem bärighetsbestämmer i min lgh?

Du behöver nog en byggnadsingenjör. Antar att vi talar om en bostadsrätt. Då bör du stämma av med styrelsen, dels att du överhuvudtaget får göra ingreppet, dels att den ingenjör du väljer kan godkännas för beräkningen. En bärande vägg är så att säga inte din, den tillhör föreningen. Det är ju också fullt möjligt att föreningen har tidigare god kontakt med någon som kan hjälpa dig.

3. E
    Medlem · Stockholm · 2 342 inlägg

Eld

Medlem

Ombyggnad i en bostadsrätt kräver säkerligen styrelsens tillstånd. Om du öppnar en bärande vägg eller på något väsentligt sätt förändrar lokalens användning, (tex flyttar kök eller badrum, gör kök av angränsande rum, etc.), så krävs det dessutom bygglov. Bygglov måste fastighetsägaren (=föreningen) söka.

4. J
    Medlem · 29 inlägg

jdb264c

Medlem

Ah, tack för svaren, skall snacka med styrelsen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.